سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت//آنان كه شهريوري شدند

شهريور ماه به عنوان ايستگاه آخر تابستاني هر فصل گويا به درستي ميوه هاي ادب را برگزيده و با هدف رساندن آن ها به فصل پختگي، مجوز آغاز زندگي را به آن ها داده است.

باشگاه خبرنگاران-اينك اما چه بهتر كه در آغاز سخن نامي بياوريم از حسين پناهي متولد 6 شهريور 1335 هجري و بگوييم چه زيبا گفته اي كه "من زندگي را دوست دارم ولي از زندگي دوباره مي‌ترسم آخر تو متولد ماه شهريوري، شهريوري كه گرمايش آب مي‌كند يخ هاي زندگي يكنواخت آدمي را كه ديگر به عادات روزمره خويش عادت كرده و براي حيات دوباره به بازي با آب روان جوي هاي جاري از كوه بسنده مي‌كند، آخر تو خودت كوهي و ديدن چشمه ها و جويبارها برايت معنا ندارد، آخر تو پناهي و خنكاي سايه دهانت را به آب نمي‌اندازد.
از پناهي و پناهش كه بگذريم نوبتي هم كه شده بايد يادي از كيومرث صابري فومني بكنيم كه تمام عمر را در سايه برگ هاي به هم دوخته شده مجله گل آقا گذرانده و در اصطلاح خاك برگ هاي دلچسب اين درخت پربار طنز را خورده است.
گل آقا در تمامي سال هاي كودكي نسل ما طنز را در ذهن خلاقه مان رشد داده و همچون پدري مهربان ما را با اين بخش از ادبياتمان آشنا كرده آنچنان كه گاه در گوشه و كنار خانه ها هنوز كه هنوزه آثاري از اثر مجلات چندگانه او ديده مي‌شود.
پس از گل آقا نامي كه در شهريور ما را به ياد ادبيات مي اندازد، چيزي جز نام هوشنگ مرادي كرماني خالق قصه هاي مجيد نيست.
اين نويسنده متولد 16 شهريور 1323 مجيد را چنان در ياد و خاطره ما جاي انداخت كه همچنان به رسم يادآوري هم شده حاضر به تماشاي چندين باره اين اثر جاودانه هستيم.
نام ديگري كه در آسمان ادبي شهريور ماه مي‌درخشد چيزي جز نام سيد مهدي شجاعي زاده شهريور 1339 نيست.
او هم همچون ساير متولدين ادبي شهريور ماه گامي بلند، محكم و استوار در جهت آشنايي هر چه بيشتر كودكان اين مرز و بوم با ادبيات برداشته و آن ها را از آب خنك و گواراي اين چشمه جوشان فرهنگ سيراب كرده است.
از حق كه نگذريم فريدون مشيري هم كم به ادبيات فارسي خدمت نكرده، او نيز با خلق 20 دفتر شعر نام خود را كه در تاريخ 30 شهريور 1305 در شناسنامه ثبت شده بود، در كارنامه اديبان جهان حك كرد./ي2
برچسب ها: شهریور ، تابستان ، ادبیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.