سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ بشتابید به سوی مغفرت

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

آیه 134 و 135 سوره آل عمران

وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقينَ(133)

الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ(134)

وَ الَّذينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى‏ ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ(135)

 و بشتابید به سوی آمرزش پروردگار و به سوی بهشتی که پهنای آن به درازای آسمان و زمین است و برای پرهیزکاران و پارسایان مهیا شده است 133

آن کسانی که در وسعت و تنگدستی انفاق می کنند و خشم و غضب خود را فرو می خورند و از بدیهای مردمان درمی گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد 134

و آنان که هرگاه کار ناشایستی کنند
یا بر نفس خود ستم روا دارند زود خدا را یاد آورند وبرای گناهان خود آمرزش طلبند. و کیست غیراز خدا که گناهان را ببخشاید؟ و این پارسایان هرگز بر گناهی اصرار نورزند در حالی که از زشتی آن آگاهند 135

 *مهم ترین کاری که شتاب در آن توصیه شده است این است که آدمیان سرعت گیرند در به دست آوردن آمرزش الهی و رسیدن به بهشتی که عرض آن آسمانها و زمین است و سرّ تأکید در شتاب این است که عمر آدمی به تقدیر الهی است و ممکن است در یک نفس به پایان رسد و امکان طلب آمرزش و جبران مافات و رسیدن به رستگاری و سعادت از دست برود
 پیوند عمر بسته به مویی است هوش دار     غمخوار خویش باش غم روزگار چیست           
           بر لب بحر فنا منتطریم ای ساقی    فرصتی دان، که ز لب تا به دهان اینهمه نیست
حافظ

 *ممکن است کسی بپرسد: آن بهشتی که عرض یا پهنای آن آسمانها و زمین است طولش چیست؟ اگر عالم فرشتگان و ساحت بهشت را نسبت به عرصه دنیا بسنجیم باید گفت که عالم بالا دارای بعد تازه ای از هستی است که تمام زمین و آسمان و بلندی و پستی و ابعاد گوناگون عالم در برابر آن تنها یک بعد است و وقتی آن بعد دیگر افزوده می شود عالمی به کلی متفاوت پدید می آید .

*در این آیه که آسمان ها و زمین را به عنوان عرض بهشت معرفی کرده در حالی که آسمان خود طولی است برای عرض زمین ، معلوم است که در عالم دیگر بعد تازه ای طرح می شود که نسبت به آن بعد ، آسمان و زمین برابرند چنانکه وقتی مربعی بعد تازه می یابد و مکعب می شود در مقابل آن بعد جدید طول و عرض مربع را تفاوتی نیست.

*نسبت عرصه این عالم با عرصه عالم آخرت مانند نسبت سطح دوبعدی با فضای اجرام و اجسام سه بعدی است.
از اوصاف آن پرهیزکاران که چنان بهشتی برای ایشان فراهم شده است در این آیه چند وصف آمده  است: یکی آنکه آنها در سختی و راحت و در فقرو ثروت از مال خود به نیازمندان عطا می کنند و از این آیت می توان گفت وظیفه انفاق در همه احوال بر دوش پرهیزکاران است.

*دیگر آنکه پرهیزکاران (وقتی خشمگین شوند) آن خشم را فرو می خورند و آشکار نمی کنند و بلکه از خطای مردمان که سبب آن خشم شده است درمی گذرند تا خشم به کلی از دل ایشان برود و اینکه در پایان آیه آمده است که خداوند نیکوکاران را دوست می دارد اشارتی لطیف است به اینکه پرهیزکاران علاوه برفرو خوردن خشم و درگذشتن از خطای مردم گاه بر ایشان احسان و رحمتی نیز می کنند و این نقطه اوج خوبی و کمال آدمی است.

* از اوصافی که برای اهل تقوی در این آیه و آیات دیگر آمده است می توان دانست که تقوی در معنی پرهیز محدود نمی شود بلکه شامل آنچه نباید کرد و آنچه باید کرد هردو می شود و کلمه پرهیزکاران در ترجمه مقابل متقین نیز کلمه رسایی نیست و شاید به سبب آنکه پرهیز ازآنچه نباید کرد سخت تر و مهم تر است

* از اقدام به آنچه باید کرد، به تدریج اولین معنایی که از کلمه متقین فهمیده می شود همان پرهیزکاران شده است، اما می توان در ترجمه کلمه متقین، ارباب فضیلت، راستکاران و امثال آن نهاد، چنانکه در زبانهای اروپایی همین معانی را در ترجمه متقین آورده اند.

*از گفته های حکیمانه ای که از ارسطو نقل کرده اند یکی در باب خشم است که بسیار آموزنده و کاربردی است:
خشمگین شدن کاری بسیار آسان است اما به هیچ وجه آسان نیست که شخص خشمگین شود بر شخص درست در مکان درست ودر زمان درست و به مقدار درست و با نیت درست.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


برچسب ها: قرآن ، شبانه ، کشکول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
رضا
۱۶:۲۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
بسیار متعالی است این قرآن باشد که مورد شناخت ما باشد