سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر عينك آفتابي را به چشمتان نزنيد

استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است باعث بهتر شدن ديد و پيشگيري از صدمه به قرنيه، عدسي و شبكيه چشم مي شود.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: استفاده از عینک‌های آفتابی به عنوان یک ضرورت و براي حفظ سلامت چشم‌ها مطرح است. محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است  باعث بهتر شدن ديد و پيشگيري از صدمه به قرنيه، عدسي و شبكيه چشم مي شود.
 
دكتر مصطفي فقهي در ادامه افزود: استفاده از عینکهای غيراستاندارد و نامناسب نه تنها این خاصیت را ندارند بلکه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند که از آن جمله می‌توان، کاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبکیه را نام برد. در نور شدید، چشم احساس خستگی و کاهش دید رنگی می‌کند. در صورتی که چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برند احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد.
 
وی گفت: ضرورت استفاده از عينك آفتابي  بستگي به شرايط محيطي و اقليمي و جغرافيايي هر منطقه اي دارد و اين شرايط و ضرورت استفاده در مناطق گرمسيري و در فصل تابستان و يا در مناطق كوهستاني يا برف خيز كه انعكاس نور آفتاب بيشتر است  بيشتر نمايان مي شود و به عنوان يك نقش محافظتي براي چشم عمل مي كند.
 
معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با بيان اينكه استفاده از عينك آفتابي، كلاه لبه دار، چتر و سايه بان مهمترين راههاي محافظت از چشم هستند، افزود: هدف كلي و اصلي اين است كه نور خورشيد با  شدت قابل قبول و به عبارت ديگر استاندارد شده و بدون آزار  وارد چشم شود، زيرا نور آفتاب به دليل طيف گسترده اي از اشعه هايي كه در خود دارد بعضاٌ روي اجزاي چشم تاثير سوء مي گذارد و باعث آسيب رسيدن به ساختمان چشم مي شود.
 
دکتر فقهی با ذکر این مطلب كه هدف از استفاده عينك آفتابي در مناطق گرمسيري و مناطق برف خيز متفاوت است، ادامه داد: در مناطق گرمسيري نور زياد همراه با توليد گرما  مي تواند تاثير مستمري بر روي چشم  داشته باشد و در واقع هدف جلوگيري از ورود اين اشعه هاي مضر به درون ساختمان چشم است، در نتيجه در مناطق گرمسيري مانند خوزستان كه مردم در طول روز در معرض تابش طولاني مدت نور آفتاب هستند علاوه بر آن اشعه هاي مضر،  بحث توليد گرما و حفاظت از چشم در مقابل آن هم مطرح است و به همين دليل است كه ضرورت استفاده از محافظ هاي چشمي مطرح مي شود.
 
 عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: همه افراد در همه مشاغل در حالت معمول و عادي نيازمند عينك آفتابي هستند ولي در بعضي مشاغل مانند كارگراني كه كنار كوره ها كار مي كنند يا افرادي كه جوشكاري مي كنند  علاوه بر عينك هاي معمولي به دليل شرايط كاري و محيطي نيازمند محافظهاي مخصوص و قوي تري هستند زيرا عينك هاي آفتابي عادي ممكن است به تنهايي پاسخگو نباشند، به زبان ساده تر براي محافظت از چشم بايد يك حداقل هايي را رعايت كنيم.  
 
فقهي ادامه داد: نگاه كردن به خورشيد حتي با عينك هاي آفتابي استاندارد ممنوع است و به هيچ عنوان توصيه نمي شود مگر با يك سري حفاظهاي مخصوص كه در دسترس مردم عادي هم نيستند.
 
 این فوق تخصص شبكيه و ليزر به يك باور غلط و رايج در ميان مردم اشاره كرد و گفت: نگاه كردن به منظره طلوع و غروب خورشيد بر خلاف باور عمومي كه از گذشته رايج بوده بسيار مضر است و ممكن است باعث صدمه و ايجاد ضايعه در شبكيه چشم شود، زيرا بدترين موقعي است كه اشعه هاي مضر بخصوص مادون قرمز و ماوراء بنفش مي توانند وارد چشم شوند و اين نكته بسيار مهمي است كه متاسفانه بعضي ها متوجه آن نيستند.
 
وي گفت: توصيه مي شود در همه شرايط و همه محيط ها از عينك آفتابي استاندارد شود./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.