سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید مهمان‌پرست از روزنامه‌های شانگهای

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه کشورمان رسانه‌ها را قدرتمندترین ابزار دیپلماسی عمومی خواند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامین مهمان‌پرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه کشورمان که در رأس یک هیئت رسانه‌ای به چین سفر کرده، روز گذشته ضمن بازدید از روزنامه‌های "شانگهای دیلی"، "شین مین" و "ون خویی" با مسئولان و مدیران ارشد این روزنامه‌ها دیدار و گفتگو کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این روزنامه‌ها قرار گرفت.

روزنامه شانگهای دیلی اول اکتبر 1999 تأسیس و اولین روزنامه انگلیسی زبان در چین است.

روزنامه ون خویی در سال 1938 و روزنامه شین مین نیز در سال 1929 تأسیس شده‌اند.

مهمان‌پرست طی سخنانی در جمع مدیران و مسئولان این روزنامه‌ها به نقش مؤثر رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: نقش رسانه‌ها در شکل گیری افکار عمومی تعیین کننده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با بیان اینکه در سیاست خارجی کشورها نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی را شاهدیم، اظهار رداشت: در حال حاضر اگر سیاستمداران نتوانند افکار عمومی را قانع کنند، نمی‌توانند تصمیمی درباره موضوعی اتخاذ کنند.

وی هدف اصلی سیاست خارجی کشورها را هدایت افکار عمومی کشورشان در جهت مورد نظر آنها عنوان کرد و افزود: در دیپلماسی عمومی ابزارهای مختلفی مثل دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و هنری و ...برای تنویر افکار عمومی استفاده می‌شود، ولی هیچ کدام نمی‌توانند جای رسانه‌ها را بگیرند.

مهمان‌پرست افزود: رسانه‌ها قدرتمند‌ترین ابزار دیپلماسی عمومی هستند.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها در دنیای امروز برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان از ابزار قدرتمند رسانه بهره می‌گیرند، اظهار داشت:‌ آنها واژه‌ها و موضوعات بسیار ارزشمندی را تعریف می‌کنند و به بهانه این واژ‌ه‌ها سیاست خود را نسبت به کشورهای مختلف اعمال می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: یک زمانی به بحث حقوق بشر می‌پردازند و می‌خواهند ظاهر خود را به گونه‌ای نشان دهند که خیلی طرفدار حقوق بشر هستند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با اشاره به برخورد دوگانه آمریکا و غرب در بحث حقوق بشر، از جمله بی توجهی به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین خاطرنشان کرد: دموکراسی واژه بسیار زیبایی است که آمریکایی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند ما می‌خواهیم در کشورها دموکراسی برقرار شود، ولی جاهایی را برای سیاست‌هایشان انتخاب می‌کنند که منافع خودشان تأمین شود.

مهمان‌پرست افزود: در بحث مبارزه با تروریسم نیز همین وضعیت دیده می‌شود. می‌گویند می‌خواهیم با تروریسم مقابله کنیم، ولی هر جایی اقدامات تروریستی صورت می‌گیرد ردپای آنها مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی آمریکایی‌ها نیروی نظامی به افغانستان آوردند، اعلام کردند که می‌خواهیم تروریسم را از بین ببریم و به کشتار و بمباران مردم پرداختند، اظهار داشت: سوال ما این بود  که چند تروریست در افغانستان وجود دارد؟ تا الان بیش از 110 هزار نفر از مردم افغانستان کشته شدند و ریشه تروریسم هم خشکانده نشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر می‌خواهیم از حقوق و استقلال خود دفاع کنیم باید در جنگ رسانه‌ای قدرتمند باشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: برای اینکه قوی باشیم باید ارتباطات رسانه‌های ما گسترده شود. باید با کمک هم سعی کنیم واقعیات را به اطلاع مردم برسانیم و نباید اجازه دهیم واقعیات کشورهایمان را رسانه‌های غربی منعکس کنند.

 رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه کشورمان در شانگهای ضمن دیدار با جیانگ ژو شینگ معاون دبیرکل دولت محلی شانگهای، از گروه‌ رسانه‌ای شانگهای (SMG) و شبکه انگلیسی زبان شانگهای (ICS) بازدید و پس از آن با خانم "لی رونگ" معاون تلویزیون شانگهای و "سان وی" مدیر اجرایی شبکه انگلیسی زبان شانگهای دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.

وی ضمن بازدید از موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای (SIS) با پژوهشگران و محققان موسسه و آکادمی علوم اجتماعی شانگهای (ASS) دیدار و ضمن تشریح تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل به سؤالات آنان پاسخ گفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ضیافت رسمی شام معاون دبیرکل دولت محلی شانگهای شرکت کرد.

بازدید از مرکز مدیریت شهری شانگهای و همچنین برج تلویزیونی شانگهای از دیگر برنامه‌های رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در این سفر بود.

رامین مهمان‌پرست که دوشنبه 9 مرداد ماه در رأس یک هیئت رسانه‌ای و بنا به دعوت وزارت خارجه چین وارد پکن شد، پنجشنبه به شانگهای سفر کرد و قرار است در ادامه این سفر به گوانگجو و هنگ کنگ نیز برود.

انتهاي پيام/ش3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.