سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/معاهده دوستی بین همه ادیان

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

آیه 64 سوره آل عمران

*قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ*

*بگو ای اهل کتاب، بیایید برکلمه حقی که بین ما و شما یکسان است متفق شویم و آن کلمه این است که غیر خدا را نپرستیم و هیچ شریکی برای او نیاوریم و برخی از ما برخی دیگر را غیر از خدا به ربوبیت و ربانیت نپذیریم. پس اگر اهل کتاب از این دعوت روی برتافتند شما مومنان با ایشان بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم*

*کلمه سواء به معنی «مشترک و برابر و مساوی» است و منحصر در کلمه الله نیست بلکه مقصود الهیت و ایمان به خداست که پیروی از آن مشترکا در همه ادیان واجب شمرده شده است و آن این است که ما آدمیان غیر از خدا را که همان حق است نپرستیم و چیزی را در معنی الهیت با او شریک نگردانیم و یکدیگر را به جای خدا ارباب و خداوندگار خود نگیریم و بدین بیان جوهر همه ادیان پرستش خدا و دوری از پرستش هر چیز یا خلق دیگر غیر از خداست و چون معنی خدا با حق و حقیقت وزیبایی و نیکویی و دانایی آمیخته است تعبیر دیگر این فرمان چنین می‌شود که ما آدمیان پیوسته به راه حق برویم و حقیقت را زیر پای نگذاریم و چیزی به جای حقیقت برنگزینیم و هواهای نفسانی و خیالات باطل خود را برحق برتری ندهیم و نیز همه تسلیم زیبایی و دانایی باشیم و اغراض شخصی ما چهره زیبایی و چهره علم و معرفت را نپوشاند و معنایی غیر از حقیقت و زیبایی و جمال برما حکومت نکند، و این است حکومت حق سالاری.

*کلمه سواء می‌تواند معاهده صلح و دوستی بین همه ادیان باشد زیرا صلح و دوستی بر پایه مشترک استوار است و اگر آن پایه های مشترک مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش پیوند های ما باشند اختلافات دیگر نه تنها مزاحم نیست بلکه مایه رفع ملال و سرمایه رشد و نوآوری است. آنچه از آن نمی‌توان گذشت و آنچه تکثر پذیر نمی‌تواند باشد عشق و ایمان ما به حق و راستی، التزام ما به شرافت و جوانمردی و فضایل اخلاقی است و با این مقدار اشتراک هر گونه کثرت گرایی (Pluralism) موجب رشد همه مردمان در همه ادیان می‌شود. در حدیث از پیامبر اکرم آمده است :

«اختلاف امتی رحمة» یعنی اختلاف در امت من رحمت و برکت است.

*پلورالیسم اطوار گوناگون عشق به حسن و زیبایی و نیکویی است و به قول سعدی :

یک نکته بیش نیست غم عشق و این عجب       کز هر زبان که می‌شنوم نا مکرر است

*اگر اهل کتاب که اکثر اهل عالمند این دعوت عام به حق سالاری را نپذیرند نشان میل ایشان است به ناحق سالاری، یا به ثروت سالاری و قدرت سالاری یا به سیاست سالاری و امثال آن؛ آنان نه به دین خود ایمانی دارند و نه به دین‌های دیگر، پس آن قوم و آن گروه که این تعهد را به حق سالاری در خود احساس می‌کنند باید با صدای بلند تعهد خود را اعلام دارند که ما تسلیم حقیم و پیوسته برقرار خود هستیم که اگر برکلمه سواء توافق کنید شما رابه آغوش باز بپذیریم یا ما به آغوش شما آییم. هاتف اصفهانی گوید:

یار ارمنی مسلک، شوخ عیسوی مذهب     یا بیا مسلمان شو، یا مرا نصاری کن          

«اینما تولوا» را خوانده ای تو ای زاهد      گر در حرم بستند، سجده بر کلیسا کن

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، شبانه ، کشکول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.