سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای استفاده از تلفن همراه کدام گوش را انتخاب کنیم؟

از نظر علوم اعصاب نیمکره قالب در گفتار، نیمکره چپ است. سیگنالی که گوش راست دریافت می کند به نیمکره چپ مغز می رود و بالعکس، که این پدیده «بازنمایی دگرسویی» نام دارد.

دکتر احمدرضا ناظری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برای دریافت و پردازش گفتار در اکثر افراد نیمکره چپ قالب است. یعنی سیگنال گفتاری را چه به گوش چپ بدهیم چه به گوش راست لاجرم برای پردازش به نیمکره چپ نیاز داریم.

وقتی سیگنال گفتاری را گوش راست دریافت کند به نیمکره چپ انتقال میابد. یعنی به همان نقطه مطلوب که باید برود.اما وقتی از گوش چپ دریافت می شود به نیمکره راست مربوط می شود و باید توسط جسم پینه ای از نیمکره راست به نیمکره چپ انتقال یابد. جسم پینه ای رابط دو نیمکره مغز است که داده ها را بین دو نیمکره منتقل می کند.

مزیت برتری نسبی برای گوش راست

در دانش شنوایی شناسی، برتری نسبی برای گوش راست قائلند. هر چند شاید در ارتباطات روزمره ما این برتری خودش را نشان ندهد. اما در گروههای ویژه مثل کودکانی که مشکل اختلالات یادگیری دارند و افرادی که کهولت سن دارند و از توان ارگان های عصبی برای انتقال مخصوصا رابط بین نیمکره ای کاسته شده است، مزیت نسبی گوش راست بهتر درک می شود.

دفع ضرر احتمالی واجب است!

هنوز دستورالعمل های قطعی درباره میزان آسیب های تلفن همراه وجود ندارد اما از شواهد این طور برمی آید که استفاده از تلفن همراه را باید به حداقل ممکن رساند، امواج رادیویی متمادی که از این وسیله ساطع می شود بخصوص اگر زیاد در کنار گوش باشد موجب آسیب به دستگاه شنوایی می شود.

استفاده از هدفون را به حداقل برسانید!

این یک اصل فیزیکی ساده است وقتی حجم کم بشود فشار بالا می رود و با استفاده از هدفون انگار خودخواسته مقدار فشار صوتی بالایی را به سیستم شنوایی وارد می کنیم که تفاوتی ندارد با اینکه در یک کارخانه ریسندگی و بافندگی حضور داشته باشیم!

عدم رعایت این نکات موجب ایجاد آسیب هایی می شود که در مراحل اولیه زودگذر و مرتفع شونده است ولی در ادامه به کاهش شنوایی منجر می شود./ح

برچسب ها: صحبت ، موبایل ، گوش ، سیگنال ، هدفون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.