سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با كارشكني آمريكا ؛

کنفرانس بين المللي تجارت اسلحه بي نتيجه پايان يافت

نخستين کنفرانس بين المللي بررسي تدوين معاهده تجارت اسلحه بعد از يکماه بحث و بررسي در مقر سازمان ملل متحد با کارشکني آمريکا و متحدان غربي اش بي نتيجه ماند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ اين کنفرانس، نخستين در نوع خود در تاريخ سازمان ملل متحد بود که قصد داشت به تجارت پرسود ولي بي قاعده سلاح در جهان، سروسامان دهد.

کشورهاي غربي و بويژه آمريکا به عنوان بزرگترين توليد و صادرکننده تسليحات در جهان با همراهي اتحاديه اروپائي، در يکماه نشست هاي تخصصي اين کنفرانس، انواع کارشکني ها در جلوگيري از پيش نويس معاهده تجارت سلاح را به عمل آوردند.

شدت مخالفت ها تا حدي بود که بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل متحد در طول برگزاري اين کنفرانس، بارها از قدرتهاي اصلي خواست با تفاهم زمينه تصويب پيش نويس يادشده را فراهم کنند.
برغم برخي پيش بيني هاي خوش بينانه، هيئت نمايندگي آمريکا در روز پاياني اين کنفرانس يکماهه، درخواست تعويق بي نتيجه آن را طرح کرد.

دو نوبت نشست صبح و عصر جمعه نيز به عنوان روز آخر اين نشست، بحث ها بي نتيجه ماند و با حمايت کشورهاي اروپائي از پيشنهاد تعويق يادشده، اين نشست بي نتيجه به پايان رسيد.
برخي کشورهاي ديگر از جمله روسيه و چين نيز درباره مرتبط کردن مباحث حقوق بشري به تجارت تسليحات از جانب غربي ها، ملاحظاتي داشتند و ترجيح دادند موضوع به زمان ديگري موکول شود.
سازمان ملل متحد و دهها سازمان صلح طلب جهان در سال هاي اخير، تلاشهاي زيادي را براي برگزاري اين کنفرانس به عمل آورده بودند.

آمريکا با در اختيار داشتن 60 درصد توليد و صادرات اسلحه جهان، بيشترين سود اين تجارت را مي برد و لابي قدرتمند اسلحه در کنگره اين کشور، از همان روزهاي نخست، مخالفت شديد با تصويب چنين معاهده اي را ابراز کردند.
58 سناتور کنگره نيز در در نامه اي سرگشاده نسبت به مغايرت معاهده در دست بررسي کشورهاي عضو سازمان ملل با استيلاي آمريکا بر بازار جهاني تجارت اسلحه، هشدار دادند و صريحا با تصويب آن مخالفت کردند.

آزادي خريد و فروش و حمل اسلحه در قانون اساسي آمريکا نيز از جمله بهانه هاي سناتورهاي آمريکا درمخالفت با اين معاهده بين المللي بود.
روبرتو گارسيا موريتان، رئيس آرژانتيني اين کنفرانس بين المللي، عصر جمعه با اعلام بي نتيجه ماندن بررسي هاي يکماه اخير گفت: پيش نويس معاهده تجارت تسليحات ضميمه گزارش اين کنفرانس شده و به مجمع عمومي سازمان ملل ارائه خواهد شد.

اين گزارش شکلي در دستور کار مجمع عمومي قرار خواهد گرفت و احتمالاً اين نهاد سازمان ملل نيز پيشنهاد خواهد کرد تا اواخر سال جاري ميلادي يا اوائل سال آينده، نشستي دو هفته اي براي بررسي مجدد آن تشکيل شود.
جمعي از کشورهاي خاورميانه اي نيز در خلال برگزاري اين کنفرانس، بدون نام بردن از رژيم يا کشوري، پيشنهاد منع فروش سلاح به کشورهاي اشغالگر را براي افزوده شدن به متن معاهده ارائه کردند که با مخالفت شديد آمريکا و غربي ها مواجه شد.

کشورهاي خاورميانه همچنين منع انتقال سلاح به نيروهاي کشورهاي اشغالگر مستقر در کشورهاي اشغال شده را خواستار شدند که اين پيشنهاد نيز با مخالفت غربي ها مواجه شد.
آخرين آمار موجود از کشته شدن روزانه دو هزار نفر در جهان بر اثر کاربرد سلاح حکايت دارد.
برچسب ها: اسلحه ، آمریکا ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.