سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با افزايش اعتراضات مردم ؛

فروپاشي مكتب صهيونيسم نزديك است

افزايش اعتراضات به دولت نتانياهو و خودسوزي برخي معترضان، باعث شده است تا بسياري صهيونيسم را زير سوال ببرند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ؛ اعتراضات اسرائيلي ها به نبود عدالت اجتماعي وارد دومين تابستان خود مي شود. هر چه بيشتر مي گذرد معترضان فريادشان بلندتر و اعتراضاتشان خشنتر مي شود .

 بعد از شکستن شيشه بانکها در تل آويو، خودسوزي روش جديدي براي بيان اعتراضات در ميان اسرائيليهاست. از اواسط ژوئيه گذشته تا کنون دست کم پنج مورد از خودسوزي معترضان گزارش شده است که نشان دهنده مرحله جديدي از قيام مردم عليه رژيم اسرائيل و شرايط حاکم است.

ارز واگنر فعال اسرائيلي براي عدالت اجتماعي گفت مردم مبارزه مي کنند و کشته مي شوند اما هيچ تغييري اتفاق نمي افتد و همچنان مسئولان فاسد هستند و هيچ عدالت اجتماعي وجود ندارد. مردم اعتماد خود را به رژيم از دست داده اند.

سال گذشته محور اصلي تظاهرات مردم مشکلات اجتماعي و اقتصادي بود اما اکنون خود صهيونيسم زير سوال رفته است و مردم به آن اعتراض مي کنند.

واگنر گفت هم اکنون مردم اصل صهيونيسم را زير سوال مي برند. يهوديان اسرائيل پيش خود مي گويند ما عليه عربها و ديگران مي جنگيم اما دولت هيچ عدالت اجتماعي براي ما فراهم نکرده است. هيچ چيزي از صهيونيسم عايد اسرائيليها نشده است.
گيوت آلوني فعال اسرائيلي براي عدالت اجتماعي هم گفت جنبش اسرائيلي ها جنبشي بسيار مهم و بخشي از جريان اعتراضي است که هم اکنون در سراسر جهان بويژه خاورميانه و اروپا ادامه دارد. ما از اين جريان بسيار تاثير گرفته ايم و اميدوارم اين جنبش در نهايت به جايي برسد که بتوانيم نظام و رژيم حاکم در اسرائيل را تغيير دهيم و عدالت اجتماعي و اقتصادي براي همه برقرار شود و همه مردم از حقوق برابر برخوردار شوند. به نظر من نتانياهو نخست وزير اسرائيل به هيچ وجه خواسته مردم را نمي فهمد. او بايد سياست را رها کند و بايد براي بلاهايي که به سر مردم آورده تاوان بدهد.

با خروج حزب کاديما از ائتلاف دولت نتانياهو به علت اختلاف بر سر خدمت اجباري سربازي براي يهوديان ارتدوکس افراطي، نتانياهو بيش از پيش تضعيف شده است. حال اين سوال مطرح مي شود که آيا  وعده هايي که صهيونيسم داده بود محقق شد و در اين ميان چه کسي از صهيونيسم سود مي برد. اين سوالاتي است که فعالان اسرائيلي مي پرسند. فعالان هشدار مي دهند نئوليبراليسم و فاشيسم با اسرائيل عجين شده است به همين علت مبارزه آنها براي عدالت مبارزه اي دشوار و طولاني خواهد بود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.