سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوري در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

شكست جبهه غربي - عربي در مواجهه با سوريه/ جمهوري آذربايجان کانون جاسوسي غرب و حضور تروريست‌ها

معاون سياسي سپاه پاسداران گفت: امروز دشمنان سوريه به سردرگمي شديدي دچار شده‌اند و برخي از مقامات و استراتژيست‌هاي غربي، صراحتا به شكست جبهه غربي-عربي در مواجهه با سوريه اذعان كرده‌اند.

علي اشرف نوري معاون سياسي سپاه پاسداران در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران‌، به تشريح تحولات سوريه، وضعيت سياسي عربستان، به نمايش درآمدن توانمندي ايران در رزمايش پيامبر اعظم7 و اقتدار اطلاعاتي ايران پرداخت.

تلاش غرب در جهت دستيابي به خواسته‌هاي نامشروع در سوريه

وي با اشاره به تحولات سوريه، تحرکات معارضان سوري را برخلاف حرکت‌هاي آزادي‌خواهانه منطقه دانست و گفت: تحولات سوريه از خارج اين كشور هدايت و مديريت مي‌شود و معارضه موجود، معارضه‌اي بيروني است.

نوري افزود: استكبار جهاني تلاش بسياري کرد تا گروه‌هاي مسلح و اقدامات آنها را به عنوان يک جنبش در سوريه مطرح کند اما شناخت بالاي مردم مسلمان و فهيم سوريه از اهداف بيگانه و تجربه سالها ايستادگي در خط مقاومت، باعث شد تا اهداف پيدا و پنهان دشمن را به راحتي تشخيص دهند و با وجود خواست اصلاحات داخلي، اهداف خود را با بيگانگان پيوند نزنند.

معاون سياسي سپاه پاسداران با اشاره به شكست تلاش استكبار جهاني در اين زمينه تصريح كرد: مستكبران كه نتوانستند جامعه سوريه را عليه نظام خود بشورانند، اكنون تلاش مي‌کنند با ايجاد فضاي ناامني، مردم را خسته کرده و مسبب اصلي اين ناامني‌ها را دولت و حاکمين سوريه معرفي كنند.

وي تنش‌آفريني غرب در سوريه را با هدف دستيابي به خواسته‌هاي نامشروع و غير قانوني نظام سلطه‌ دانست و خاطرنشان شد: حمايت از گروه‌هاي معاند سوري براي تسلط غرب بر محيط سياسي سوريه بوده و آنها براي رسيدن به اين هدف از هيچ‌گونه جنايتي فرو‌گذار نمي‌کنند..

نوري با تاکید بر این مسئله که حاميان گروه‌هاي تروريستي در سوريه با پي بردن به شكست خود سعي دارند تا در مجامع بين‌المللي مثل شوراي امنيت و سازمان ملل، قطعنامه‌اي براي حمله نظامي به سوريه تصويب كنند، افزود: آنها پس از ناكامي در اين امر هم به گروهك‌هاي تروريستي متوسل شدند تا در حركتي هماهنگ حكومت سوريه را از طريق كودتا سرنگون كنند كه اين توطئه نيز با مقاومت مردم سوريه و اقدامات به موقع ارتش این کشور به شكست انجاميد.

شكستن خط مقاومت ، هدف اصلي استكبار از تنش‌آفريني در سوريه

معاون سياسي سپاه پاسداران هدف اصلي استكبار جهاني در دامن زدن به تنش‌هاي سوريه را شكستن خط مقاومت دانست و اظهارداشت: در مسئله سوريه، تسليح نيروهاي معارض، تتميع و حمايت از گروه‌هاي تروريستي مثل القاعده که غرب همواره ادعاي مبارزه با آن را دارد، تناقص و پارادوکس جدي آنها را در رفتارشان مشهود مي‌كند.
 
وي حضور برخي کشورها در نشست‌هاي گوناگون با هدف اعمال تهديد و تحريم و دخالت نظامي در سوريه را رفتاري غیرعادلانه ارزيابي كرد و يادآور شد: برخلاف اين كشورها، جمهوري اسلامي ايران لزومي نمي‌بيند در مسائل کشوري که مردمي هوشيار و مقاوم دارد، ديگر کشورها دخالت کنند و حمايت خود را از سوريه با هدف تبيين جايگاه اين کشور در مجامع بين‌المللي اعلام مي‌دارد.

ابتدا ترور بشار اسد در دستور کار بود

نوري اظهار داشت: استكبار جهاني ترور بشار اسد را در دستور كار خود قرار داده بود كه با لو رفتن اين طرح، به دليل ذات تروريستي خود در توطئه‌اي ديگر دفتر امنيت ملي سوريه را مورد هدف قرار دادند كه طي آن چندين نفر از مقامات امنيتي و دفاعي سوريه كشته و زخمی شدند اما اين اقدام منجر به اين شد که ملت و ارتش سوريه مصمم‌تر از قبل، به برخورد با گروه‌هاي تروريستي بپردازند.

شكست جبهه غربي-عربي در مواجهه با سوريه

وی ادامه داد: دولت و ملت سوريه با عزمی راسخ بخش عمده‌اي از تروريست‌ها را از بين برده و تعداد زيادي از آنها را از سوريه بيرون كردند و این کشور که تاكنون مقاومت زيادي از خود نشان داده به لطف خدا به آرامش نسبي باز گشته و عمده اقدامات دشمنان خود را به شكست منتهي کرده است به گونه‌اي که امروز دشمنان سوريه به سردرگمي شديدي دچار شده‌اند و برخي از مقامات و استراتژيست‌هاي غربي، صراحتا به شكست جبهه غربي-عربي در مواجهه با سوريه اذعان كرده‌اند.

اقدامات خصمانه حکام عربستان، عامل سرعت بخشی روند بيداري اسلامی

معاون سياسي سپاه پاسداران در ادامه با بيان اينكه تمام ويژگي‌هاي بيداري اسلامي در عربستان هم وجود دارد، افزود: ممکن است اين انقلاب بزودي رخ ندهد اما برخي اقدامات نسنجيده و غير منطقي حاكمان عربستان بر روند اين حرکت سرعت بخشيده و آن را به جلو هدايت مي‌کند.

وي اقدامات خصمانه حکام عربستان از جمله برخورد و دستگيري شيخ النمر را عاملي براي سرعت‌بخشی به روند بيداري ملت مسلمان عربستان دانست و تصريح كرد: عبور حكام عربستانی از خط قرمزها آنها را به سراشيبي سقوط  سوق مي‌دهد.

استيصال حاكمان عربستان در برابر تحولات اخير

نوري تاكيد كرد: حكام عربستاني اكنون در قبال تحركات اخير در كشورشان كاملا مستاصل شده‌اند چرا که اگر عليه انقلابيون اقدامي نکنند پايه‌هاي رژيم خود را متزلزل مي‌بينند و در صورت هرگونه اقدام هم به سرعت حرکت‌هاي مردمي در اين كشور افزوده مي‌شود.

معاون سياسي سپاه پاسداران با اشاره به عدم برگزاري هرگونه انتخابات در عربستان در طول عمر رژيم آل سعود اظهار داشت: به دليل سال‌ها اشاعه وهابيت در عربستان، مردم اين كشور ديرتر زبان به اعتراض عليه آل سعود گشودند اما بروز اعتراضات در اين كشور بيانگر اين نکته کليدي است كه بيداري اسلامي به مردم اين كشور رسيده است.

تفكر سياسي آل سعود متکي به آمريکا است

وي  با تاكيد بر اين مسئله كه موجوديت رژيم آل سعود بر مبناي تفكر آمريكايي شكل گرفته است، يادآور شد: با توجه به ماهيت استكبارستيزانه موج بيداري اسلامي به يقين مي‌توان گفت كه بساط حكومت آل سعود در آينده‌اي نه چندان دور برچيده خواهد شد.

نوري خاطرنشان شد: ديكتاتورهاي حاکم بر عربستان مي‌دانند که مانند حسني مبارك و قذافي به انتهاي خط رسيده‌اند و اين جنبش‌ها و حرکت‌هاي مردمي متوقف‌شدني نيست و دير يا زود دامن‌گير همه ديکتاتورهاي منطقه خواهد شد.

دسيسه‌هاي دشمن در اوضاع بحرين

وي در بخش ديگري از اين گفتگو با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه" مردم بحرين در مظلوميت مضاعفي به سر مي‌برند" تصريح كرد: شيعه بودن اكثريت مردم بحرين، عاملي براي سوء‌استفاده مستكبران شده و دشمن با دامن زدن به اختلافات شيعه و سني مي‌خواهد بيداري اسلامي در بحرين را به عنوان حرکت‌هاي شيعي و اقداماتي تنش‌زا به جمهوري اسلامي ايران نسبت دهد.

معاون سياسي سپاه پاسداران ادامه داد: مستكبران از اين طريق سعي کردند تا از يک سو گامي در جهت پروژه ايران هراسي بردارند و از سوي ديگر، زمينه حضور نيروهاي سرکوبگر از ساير كشورها در بحرين را فراهم آورند.

حکومت بحرین رو به زوال است
 
وي خاطرنشان شد: حكام مستبد بحرين سعي مي‌كنند با سرکوب حرکت‌هاي مردمي در روند انقلاب ملت بحرين وقفه ايجاد كنند اما ملتي که بيدار شده با اين اقدامات از ميدان به در نخواهد شد و سرنوشت آل خليفه هم مثل ديگر رژيم‌ها محکوم به نابودي است.

 
جزاير سه‌گانه تا هميشه تاريخ، قطعه‌اي از سرزمين مقدس ايران اسلامي

نوري در ادامه با بيان اينكه با توجه به جايگاه حقوقي و تاريخي امارات جاي هيچ شبهه‌اي در خصوص جزاير سه‌گانه باقي نمي‌ماند، افزود: حق مالكيت جمهوري اسلامي ايران بر اين جزاير حقي كاملا واضح و مبرهن است كه بر كسي پوشيده نيست اما مطرح شدن اين بحث ريشه در جنبه رواني و سياسي داشته و در واقع هرجا که دشمن به بن بست مي‌خورد از چنين حربه‌هايي استفاده مي‌كند تا راه نجاتي براي خود در عرصه بين‌المللي باز کند.

معاون سياسي سپاه پاسداران يادآورشد: آمريکا و کشورهاي اروپايي كه از رژيم‌هاي مستبدي مثل عربستان در منطقه حمايت مي‌کنند مجبورند از متحدين اين كشورها از جمله امارات نيز حمايت کنند و اين كار در واقع نوعي تسکين براي شکست‌هاي آنها در منطقه است.

نوري تاكيد كرد: امارات در هيچ مجمع بين‌المللي نمي‌تواند ادعاي خود را ثابت کند و هيچ مجمع حقوقي بين‌المللي هم نمي‌تواند حقوق طبيعي ملت ايران را سلب كرده و به کشوري ديگر دهد؛ ابوموسي، تنب کوچک و تنب بزرگ تا هميشه تاريخ، قطعه‌اي از سرزمين مقدس ايران اسلامي خواهند ماند.

رزمايش پيامبر اعظم7 نشان‌دهنده خوداتكايي و اقتدار ايران

وي همچنين با اشاره به راهبردهاي نظامي مورد نظر مقام معظم رهبري براي كشورمان مبني بر "راهبرد دفاعي بازدارندگي و راهبرد تهديد در مقابل تهديد" تصريح كرد: اگر جمهوري اسلامي ايران مورد تهديد واقع شود در هر جا که لازم باشد تهديد را با تهدید به آنان باز مي‌گرداند‌‌‌، حال اگر مصداق اين تهديدات در تنگه هرمز و خليج فارس باشد، مطمئنا ايران در مقابل تهديد دشمن دست روي دست نخواهد گذاشت.

معاون سياسي سپاه پاسداران با برشمردن توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف دفاعي از جمله هوافضا اظهار داشت: در رزمايش پيامبر اعظم7 گوشه ناچيزي از توانمندي‌هاي موشکي سپاه پاسداران به جهانيان عرضه شد تا گوشه‌اي از اقتدار نظام خود اتكاي جمهوري اسلامي ايران براي آنان روشن شود.

وي تاكيد كرد: دشمنان مي‌دانند که جمهوري اسلامي ايران در صورتي که مورد تهديد واقع شود، منافع غرب و صهيونيست‌ها را در هر نقطه از جهان مورد هدف قرار مي‌دهد.

نوري هدف اصلي آمريکا را از استقرار برخي تجهيزات نظامي در منطقه، سعي ناكام اين كشور بر تاثيرگذاري بر اراده ملت و نيروهاي مسلح ايران خواند و تصريح كرد: اين اقدامات به هيچ وجه آمريكا را به خواست خود نمي‌رساند و همانطور كه در اين 33 سال ديديم تنها نتيجه اين سياست‌ها قويتر شدن اراده ملت و دولتمردان ايران براي حضور بيشتر در صحنه و نفرت بيشتر مردم از دشمنان نظام است.

تحريم‌ها فرصتي براي پيشرفت نظام

وي با اشاره به اعمال تحريم‌هاي متعدد عليه ايران اظهار داشت: تحريم‌ها كه نتيجه آن ايستادگي كشورمان در برابر زورگويي‌هاي مستكبران است به فرصتي براي پيشرفت نظام تبديل شده و باعث شد كه به لطف خدا و برکت خون شهداي گرانقدري مانند تهراني مقدم، امروز به پيشرفته‌ترين سيستمهاي دفاعي و نظامي دست يابيم و شايد اگر اين زورگويي‌ها عليه كشورمان نبود، جمهوري اسلامي ايران لزوميبراي افزايش توانمندي‌هاي خود احساس نمي‌کرد.
 
جمهوري آذربايجان کانون جاسوسي غرب و حضور تروريست‌ها در منطقه

معاون سياسي سپاه پاسداران در ادامه اين گفتگو ضمن يادآوري تلاش آمريکا براي نفوذ در کشورهاي منطقه، تصريح كرد: آمریکا با همسو کردن رژيم‌هاي ديکتاتور منطقه، از منابع و ذخاير ملی این کشورها استفاده مي‌کند و به دليل بافت حکومتي آذربايجان امکان سوءاستفاده آمريکايي‌ها و رژیم صهيونيستی از این کشور فراهم شده است.

وی با اشاره به همسويي دولت آذربايجان با سياست‌هاي غرب تاكيد کرد: این حکومت‌ها باید به دامن ملت‌هايشان برگردند و خود را از وابستگي به آْمريکا نجات دهند و نبايد دست به اقداماتي بزنند که باعث اعتراض ملت‌ آزادی‌خواه خود و در نتیجه سرنگونی حکومت‌شان شود.

نوری با ابراز تاسف از حرکت‌هاي ضدفرهنگي جمهوری آذربایجان گفت: متاسفانه این کشور اکنون به کانون جاسوسي غرب و حضور تروريست‌ها در منطقه تبديل شده، اما ايران اجازه نمي‌دهد که رژيم‌های خودفروخته منافع کشومان را مورد تهدید قرار دهند و با اقتدار اطلاعاتي خود، تمامی تحرکات تروریستی و جاسوسي را بی‌ثمر خواهد کرد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران خواستار قطع ارتباط دولت آذربایجان با قدرت‌های استکباری شد و افزود: این دولت باید قبل از این که آستانه تحمل ملت فهیم آذربايجان تمام شود متوجه سوءاستفاده استکبارگران از دولتمردان خود باشد و کشورهاي غربی را کاملا با خود بيگانه بداند زيرا در غیر این صورت با توجه به خوی استکبارستیزانه و آزادیخواه ملت‌ها، خود را به ورطه سقوط نزدیک می‌کند.

وی تبليغ و سرمايه گذاري‌هاي دشمن در برابر اراده ملت‌ها را بیهوده دانست و تصریح کرد: دير يا زود اتفاقاتي بر پایه خواست ملت‌ها روی خواهد داد؛ لذا حکومتی ماندگار و موفق است که حاکمیتی همسو با مردمش داشته باشد.

نوری خاطرنشان کرد: ممکن است حكومت آذربايجان يا دیگر رژيم‌هاي منطقه در مقطعی بتوانند گزينه‌اي را به مردم تحميل کنند و یا با ریاکاری از مردم راي بگيرند اما با این نوع رفتارها طول عمر دولت خود را کوتاه مي‌کنند.

 
خنثي كردن تمامی تحرکات تروریستی و جاسوسي دشمن

نوری در پايان با یادآوری شناسایی و دستگیری تمام عاملين ترور شهداي هسته‌اي کشورمان توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) تاکید کرد: در بخش‌هاي ديگر هم ايران اجازه کوچکترین تعدی را به دشمنان خود نخواهد داد و همچنان مقتدرانه از آرمان‌های ملت و انقلاب دفاع خواهد کرد.
 
انتهای پیام/ش3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.