سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دقایقی دیگر مهلت مودیان مالیاتی برای ارائه اظهارنامه به پایان می رسد/ ارائه بیش از 90 درصد اظهار نامه های مالیاتی به صورت الکترونیکی

براساس آخرین آمار موجود 4 میلیون و 500 هزار اظهارنامه مالیاتی تا پایان ساعت 4 امروز به ادارات مالیاتی سراسر کشور تسلیم شده است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب گفت: براساس قانون کسانی که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهند جرائم آنها بخشیدنی نیست و شامل اخذ جریمه می شود.
عسکری ادامه داد: ما از سال گذشته اقدامات لازم را برای ارتباط بیشتر با مودیان مالیاتی از طریق ایجاد سامانه الکترونیکی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی ایجاد کردیم که مودیان بتوانند از محل کار و منزل و حتی دفاتر پیشخوان دولت و کافی نت و ادارات پست و حتی داخل ادارات مالیاتی اقدام به ارائه اظهار نامه مالیاتی خود کنند که از لحاظ قانونی مودیان مالیاتی فقط تا 24 امشب مهلت دارند.
وی اظهار داشت: 1.5 میلیون اظهارنامه خودرو امسال تماما از طریق دفاتر پیشخوان به ادارات مالیاتی ارائه شده است وی پیش بینی کرد حدود 100 تا 150 هزار نفر به آمار ارائه شده در خصوص روند ارائه اظهارنامه مالیاتی به شیوه سنتی و الکترونیک به تعداد 44.5 میلیون اضافه خواهد شد.
** ارائه بیش از 90 درصد اظهارنامه های مالیاتی به صورت الکترونیکی
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص سهم اظهارنامه های الکترونیکی از مجموع اظهارنامه های ارائه شده عنوان کرد بیش از 90 درصد اظهارنامه ها در سال جاری به صورت الکترونیکی به دفاتر مالیاتی ارائه شده است که این کار با همکاری شرکت مخابرات براساس توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارائه پهنای باند مناسب برای 340 دفتر مالیاتی در سراسر کشور انجام شده است که به جرات می توان گفت: سازمان امور مالیاتی بعد از شرکت مخابرات بزرگترین سازمان کشور در خصوص استفاده از پهنای باند بالا و زیرساخت های مخابراتی است.
**** طرح جامع مالیاتی  
عسکری در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص روند اجرای طرح جامع مالیاتی و تاثیر آن برروی کاهش فرایند فرار مالیاتی در کشور اظهار داشت: این طرح یک طرح جامع و سیستم یکپارچه مالیاتی است که براساس ماده 120 قانون برنامه پنجم توسعه تمام اطلاعات مودیان مالیاتی جمع آوری و به این سیستم داده می شود ضمن آن که جمع آوری این اطلاعات تماما از طریق رسیدگی میدانی و دوره ای مدارک مالیاتی افراد مورد بررسی قرار می گیرد این کار شرایط را برای اخذ به موقع مالیات و حتی جریمه کردن مودیان مالیاتی راحت تر می کند.
وی افزود: طرح جامع مالیاتی دارای 6 فاز است که فاز نخست و دوم آن مربوط به اجرای برنامه طرح جامع مالیاتی که یک شرکت خارجی در حال همکاری با ما برای اجرای آن می باشد و فاز سوم تحویل برنامه کاری است که ما سیستم مالیاتی کشور را از سیستم فعلی پیمانه ای به سیستم وظیفه ای طراحی کرده ایم که تمام این مراحل براساس اجرای جزء جزء فرایندها اجرا می شود به طوری که کار ثبت نام از مودیان مالیاتی به عهده یک گروه و دادرسی مالیاتی و اخذ مالیات به عهده سایر گروه های مربوطه است به اضافه این که فاز چهارم این طرح مربوط به تحویل عملکرد و فاز پنجم و ششم مربوط به اجرای طرح جامع مالیاتی است که در زمستان امسال این طرح به صورت آزمایشی در استانهای تهران، اصفهان و فارس به مرحله اجرا گذاشته می شود و تا دو سال و نیم آینده این طرح بطور کامل در سراسر کشور اجرا می شود.
**** میزان فرار مالیاتی در ایران تا 20 تا30 درصد است
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که رقم فرار مالیاتی در کشورهای توسعه یافته ده درصد است اظهار داشت: در ایران این رقم متاسفانه بین 20 تا 30 درصد است که با اجرای طرح جامع نظام مالیاتی بخش اعظم خلع موجود در نظام مالیاتی شناسایی و به تبع آن رقم فرار مالیاتی در کشور کم خواهد شد.
وی در خصوص سهم مشاغل خدماتی در مورد پرداخت مالیات تصریح کرد: رقم مربوط به سهم حقوق بگیران دولتی نزدیک به 6.5 تا 7 درصد است که با در نظر گرفتن سهم حقوق بگیران بخش خصوصی این رقم به 14درصد می رسد.
عسکری ادامه داد: متاسفانه سهم سایر مشاغل با وجود ظرفیت های مالیاتی مناسب در اقتصاد ایران فقط 7.4 درصد است اگرچه توافقات خوبی با اصناف برای اخذ مالیات از صنوف مختلف انجام گرفته است.
***** 45 درصد درآمد دولت از محل مالیات تامین می شود
وی تاکید کرد: سهم درآمدهای مالیاتی در تامین منابع مالی دولت 45 درصد است که با در نظر گرفتن درآمد گمرگات کشور این رقم به بیش از 55 درصد می رسد و با اضافه شدن فروش دارایی های دولتی مانند سهام شرکت های دولتی این رقم به بیش از 75 درصد بالغ می شود که براساس برنامه پنجم توسعه باید صددرصد درآمد دولت تا پایان این برنامه باید از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود.
عسگری در پایان گفت: اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی در ظرفیت های بالایی برخوردار است همین اقتصاد با وجود فشار تحریم های اقتصادی غرب توانسته تاکنون به خوبی با اجرای سیاسیت های اقتصادی طی سال های اخیر به حرکت روبه جلو خود ادامه دهد./ر
گزارش از سرور ترکاشوند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.