سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محسن رضايي:

قطعنامه 598 شاهكار سياسي امام(ره) بود

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در برنامه ديروز، امروز، فردا به تشريح چگونگي پذيرش قطعنامه 598 از سوي امام خميني در 27 تير 67 و بررسي شرايط امروز جامعه در تحريم هاي اقتصادي پرداخت.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، با حضور در برنامه ديروز، امروز، فردا، که شب گذشته(29 تير) از شبکه 3سيما پخش شد، مطالب جديدي را در مورد قطعنامه 598 مطرح کرد.

وي ضمن تبريك فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، در مورد چگونگي پذيرش قطعنامه 598 از سوي امام كه مجري برنامه از آن به عنوان "جعبه سياه رمزگشايي نشده" ياد كرده بود، اظهار داشت: قطعنامه 598 شاهكار سياسي امام(ره) بود كه مقام معظم رهبري هم آن را در «بازگرداندن توطئه وسيع دشمن با هدايت الهي به خودشان» تعبير كرده اند.

با پذيرش قطعنامه حقانيت جمهوري اسلامي ايران آشكار شد

وي افزود: شايد مشيت الهي بر اين بود كه با پذيرش قطعنامه، حقانيت جمهوري اسلامي ايران بيش از پيش در جهان آشكار شود تا ملت ايران به هدف هاي سياسي خود در سطح بين المللي نزديك تر شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مهمترين تدبير امام(ره) را در پذيرفتن قطعنامه 598، گرفتن شعار صلح طلبي و فرستادن شعار جنگ طلبي به غربي ها از سوي ايران دانست و تصريح كرد: به محض اينكه ما قطعنامه را پذيرفتيم صدام با حمله مجدد به ايران زير بار اين آتش‌بس نرفت چرا كه مي خواست با يك دست پر بر روي ميز بنشنيند و بگويد قطعنامه 599 را بنويسيد.

رضايي در ادامه يادآوري كرد: در مقابل حمله دوباره صدام به خرمشهر عمليات سرنوشت شكل گرفت كه عراق را به عقب رانديم و آنها اين بار به كرمانشاه حمله كردند و به طبع آن عمليات مرصاد صورت گرفت و موفق شديم ارتش رژيم بعث را تا قصرشيرين به عقب بزنيم كه در اين شرايط صدام به ناچار قطعنامه 598 را پذيرفت.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در خصوص فاصله افتادن يك ساله از تصويب قطعنامه در سال66 و پذيرفتن آن در سال 67 گفت: جمهوري اسلامي ايران از بين 12، 14 قطعنامه اي كه صادر شده است فقط 598 رد نکرده بود، لذا ما به دنبال اين بوديم كه برخي مسائل از جمله شفاف تر شدن تعيين كشور متجاوز و جابجايي 3 بند از قطعنامه روشن شود در حقيقت به دنبال گرفتن امتيازهاي بيشتر بوديم به همين خاطر همين يک سال براي پذيرفتن آن فاصله افتاد.

در روزهاي آخر جنگ، شكست تحميل شده به ايران را با "بدل" به عراق برگردانديم

رضايي تصريح كرد: با توجه به اينكه در روزهاي آخر جنگ شرايط عوض شده بود، طرح عاقلانه اين بود كه شكستي را كه آنها قصد داشتند بر ما تحميل كنند را با يك "بدلي" از بعد سياسي به خودشان برگردانيم و اين تدبير امام راحل بود در شرايطي كه در حالت ضعف بوديم يك بدل به آنها زد.

پذيرش قطعنامه 598 از سوي امام(ره) يك اقدام استراتژيك بود

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امام(ره) پذيرش قطعنامه را بعد از گذشت 2 روز يك اقدام استراتژيك خوانده بودند، خاطر نشان كرد: وقتي در حالت ضعف باشيم اگر انفعالي برخورد كنيم، اين ضعف ما را شكست مي دهد.

رضايي منظورش را از به كار بردن كلمه "ضعف" قدرتمند شدن ارتش عراق در جهت آزاد كردن سرزمين هاي خود و اينكه به مرزهاي بين المللي رسيده بودند عنوان كرد.

وي تلاش كشورهاي چين، روسيه، آمريكا، آلمان و فرانسه را در جهت سرپا نگه داشتن صدام توصيف و اظهار كرد: امام با پذيرفتن قطعنامه از يك طرف صداقت ايران را به جامعه جهاني نشان داد و از طرف ديگر به مردم پيام دادند كه وارد جبهه ها شوند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مردم به شدت تحت تاثير قدرت فكري امام خميني در پذيرفتن قطعنامه 598 قرار گرفته بودند گفت: يك نوع احساس ياس و شكست قبل از پذيرش آتش بس در بين مردم بوجود آمده بود كه امام با قبول قطعنامه گروه هاي زيادي را با روحيه از قوي تر شده وارد جبهه ها كردند.

از بلاتكليف بودن سرنوشت جنگ نگران و ناراحت بودم

فرمانده سپاه در ايام دفاع مقدس درباره ي احساس قلبي اش از پذيرفتن قطعنامه در آن دوران گفت: ما از اينكه جنگ بلاتكليف شده بود نگران و ناراحت بوديم از يك طرف ابهام در خصوص آينده جنگ بوجود آمده بود و از طرف ديگر آرزوهاي بزرگي داشتيم كه انسان شرور و جنايت كاري مثل صدام كه زنده بود را از بين ببريم.

رضايي همچنين ادامه داد: اين ابهام و نگراني را وقتي كه به خدمت امام(ره) رسيديم يک آرامش خاصي را را در چهره ي ايشان ديديم كه فرمودند: خداوند متعال هميشه ممكن است راه را از جاهاي مختلف نشان دهد، برطرف شد.

نقش هاشمي، مير حسين موسوي در پذيرش قطعنامه از سوي امام(ره)

وي در ادامه در خصوص نقش اشخاصي چون هاشمي و مير حسين موسوي در پذيرش قطعنامه از سوي امام(ره) گفت: آنها صحبت هاي خودشان را كرده اند، ولي سياسيون از آتش بس صورت گرفته خيلي خوشحال بودند هرچند كه طرح روشني را براي ادامه جنگ نداشتند و راهي گشوده نمي شد.

رضايي درباره ي محتواي نامه نوشته شده اش و اينكه مخاطب نامه چه كسي بود گفت: نامه نوشته شده من يك طرح كامل در جهت توانمند كردن ارتش و سپاه براي پيروزي نهايي بود كه در آن مسائلي مانند تكنولوژي، آموزشي، بسيج مردم و... براي ارتش و سپاه درخواست شده بود.

وي در ادامه افزود: اين يك طرح بزرگ براي سقوط صدام بود كه اين نامه را براي آقاي هاشمي نوشته بودم، هرچند كه وي مخاطب اين نامه را در همه جا به امام خميني قلمداد كرده است و اشكالي هم ندارد.

نقش موسوي در كمبودهاي عرصه جنگ

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال مجري برنامه مبني بر اينكه پس از آنكه ميرحسين موسوي ستاد جنگ را برعهده گرفت يك سري كمبودهايي در عرصه جنگ مشاهده شد، گفت: من انتظار دارم صدا و سيما برنامه اي مفصل و جداگانه از آغاز جنگ تا پايان آن را تهيه نمايد ولي سياست اين بود كه آن روزها كل كشور وارد جنگ نشود چرا كه احساس مي كردند اقتصاد ما كشش اين كار را ندارد و مردم دچار مشكل مي شوند و هميشه يك اختلاف بين ما و كساني كه از پشت جبهه جنگ را اداره مي كردند، وجود داشت.

 نگراني امام(ره) از  سلاح هاي شيميايي

وي درمورد نقش مشكلات اقتصادي آن روز كشور در پذيرش قطعنامه از سوي امام خميني اظهار داشت: امام هم به مشكلات اقتصادي توجه داشتند و هم به گزارش هايي كه از جبهه مي رسيد توجه مي كردند چرا كه عراق مدام از سلاح هاي شيميايي استفاده مي كرد لذا امام به آسايش مردم حساسيت ويژه اي داشته و اينكه مردم تحت فشار نباشند مورد توجه ايشان بود.

رضايي با بيان اينكه به حكمت و قدرت ديد امام(ره) در پذيرش قطعنامه اعتقاد ويژه اي داشتم، ياداوري كرد: من تا قبل از پذيرش قطعنامه موافق پايان جنگ در آن مقطع زماني نبودم ولي وقتي يك حكيمي تصميمي مي گيرد بايد به آن صاحب نظر احترام گذاشت و پذيرفت و من هم همان كار را كردم.

اظهارات رفيقدوست را تاييد مي كنم

وي در پاسخ به پرسش ديگري از مجري برنامه مبني بر اينكه در جلسه هيئت دولت وقت، وزير سپاه (محسن رفيقدوست) درخواست كرده بود كه جاي اينكه 2 ميليارد و 800 ميليون دلار بابت خريد سلاح به من دهيد، 350 هزار ميليون دلار بدهيد تا خودمان برويم سلاح بسازيم كه بهزاد نبوي؛ معاون پشتيباني جنگ در آن دوره پاسخ داد"خدايا حداقل شعور را جايگزين شعار بفرما" آيا واقعا ديد برخي‌ها در آن زمان اينگونه بود؟ گفت: اين حرف را من تاييد مي كنم ولي ما اهل شعار نبوديم.

وي همچنين تصريح كرد: الان خيلي ها در تحريم شعار مي دهند ما تحريم ها را خنثي مي كنيم، پس چرا مردم اين قدر مشكل دارند در زندگي‌اشان، بعضي شعارها هستند كه تبديل به عمل مي شوند،ما اولين گروه و نظامي هستيم كه در جنگ خارجي موفق شديم كه تمام سرزمين هايش آزاد راكرد چون به همه شعارهايمان عمل كرديم.

رضايي با تاكيد بر اينكه ما هميشه شعارهايي مي داديم كه پشتش عمل باشد در خصوص اظهارات رفيقدوست ادامه داد: كسي كه مي گويد 350 ميليون دلار به ما بدهيد و حمايت كنيد تا اسلحه بسازيم يعني برنامه و طرحي براي اين كار دارد و شعار توخالي نيست بلكه شعاري است با يك برنامه، البته در مقابل، شعارهاي بدون برنامه نيروهاي انقلاب را تضعيف مي كند.

وي با اعلام اين مطلب كه دو گروه وجود داشت ، يكي شعارهاي انقلابي را غير واقعي مي دانستند و اعتقادي نداشتند و با نيروهاي انقلابي مقابله مي كردند و ديگري اعتقاد داشتند كه بايد شعارهاي افراطي‌تر سر بدهيد، وجود داشت که در آن دوره براي مشكلي ايجاد مي كردند، گفت: اين دو گروه واقعيت جنگ را درك نمي كردند لذا در طول جنگ با اين مشكلات روبرو بوديم.

محسن رضايي در ادامه به اتحاد اين دو گروه در پادگان ولي عصر كه اكبر گنجي ضد انقلاب فراري هم در آن گروه ها حضور داشت اشاره كرد و گفت: اين دو گروه با پيام امام راهشان را جدا كردند لذا بايد اعتدال را هميشه مدنظر قرار دهيم كه مي تواند كشور را با حفظ ارزش ها به پيروزي نهايي برساند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص تجربه ي و درس هاي آموخته از تحريم هاي آن دوره و استفاده از آن تجارب در مقطع كنوني گفت: در كشوري كه رهبري داريم چرا بايد منازعه درست شود و كساني كه به اختلافات دامن مي زنند به دنبال اين هستند كه از اين آرامش كه خداوند به ملت ايران داده براي قدرت طلبي سوء استفاده كنند.

وي صبوري و اعتدال راعبور دهنده از شرايط امروز عنوان كرد و اظهار داشت: تحريم ها در زمان جنگ مکمل نبرد بود كه از آن به عنوان پيشروي نيرو‌هاي عراق استفاده مي كردند لذا صنعت نظامي و فشار بر زندگي مردم را هدف اصلي تحريم هاي اقتصادي قرار داده بودند كه حتي سيم خاردار و بر بولدوزر هم به ما نمي دادند.

رضايي تلاش رزمنده ها در ساخت سلاح و دور زدن تحريم ها مانند قاچاق سلاح را از جمله راه هاي مقابله با تحريم در زمان جنگ دانست و خاطر نشان كرد: ما نبايد دشمن را دست كم بگيريم و شرايط چند سال آينده را بايد از هم اكنون پيش بيني كنيم و اينكه چرا عده اي شرايط امروز را پيش بيني نكردند، قابل انتقاد دانست.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن اشاره به خاطراتي از شهيد باقري در خصوص فرق تحريم هاي دوره جنگ با تحريم هاي امروزه گفت: الان جنگ اصلي بحث اقتصاد است، از آنجايي كه مقام معظم رهبري در4 سال متوالي شعارهاي سال را اقتصادي نامگذاري كرده اند نشان مي دهد كه نگراني هاي ايشان كاملا به حق بوده است و اگر هم دولت شرايط امروز درست پيش بيني مي كردد حداقل 50 درصد اثرات تحريم ها را مي‌توانستند خنثي کنند.

جلسه مشترك تيم اقتصادي دولت با مجمع اميدوارکننده كننده بود

رضايي در خصوص جلسه مشترك تيم اقتصادي دولت با اعضاي مجمع در چند روز اخير گفت: حركت خوبي بين دولت و مجمع شروع شده و بخشي از نگراني اعضاي مجمع با حضور دولت و بحث در اين زمينه برطرف شد.

وي ادامه داد: دو طرف حرف هاي هم ديگر را گوش كردند و اعتقاد داريم كه بهتر از اين هم مي توانيم همكاري هايي را داشته باشيم تا جلوي مشكلات را گرفته شود.

رضايي همچنين تصريح كرد: دولت با تمام توان دلسوزي مي كند قول و قرارهايي كه داده اند اميدواريم عملي شود و ما به دنبال اين هستيم كه اين جلسات بيشتر برگزار شود و دولت هم در اين زمينه همكاري خوبي دارد.

بايد از فرمول مردمي كردن اداره كشور بهره بگيريم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام فرمول سربلند بيرون آمدن از جنگ اقتصادي امروز را "مردمي كردن اداره كشور" دانست و اذعان كرد: انقلاب اسلامي تا مردمي نبود پيروز نشده بود لذا وقتي انقلاب كه مردمي شد بزرگترين رژيم استبدادي را به زانو در آورد و شرايط جنگ هم دقيقا به اين شكل بود.

وي ادامه داد: بايد در كنار اينكه با مفساد اقتصادي مبارزه شود بايد از كار و سرمايه ايراني استفاده بيشتري كرد و به كارهاي خوب پاداش دهيم و البته كار نكردن هم تنبيهات داشته باشد.

رضايي دومين مسئله را وفاق و موضوعيت نداشتن دعواي مسئولين سر يك موضوع توصيف و اظهار كرد: ما امروز با يك توطئه مواجهيم و بايد وفاق لازم بين مسئولين بوجود آيد و دقت كنيم كه رقابت تبديل به منازعه نشود.

وي تخصص گرايي در مشاغل را سومين مسئله در مقابله با جنگ اقتصادي بر شمرد و تاكيد كرد: ما در كشور انسان‌هاي متخصص داريم و بايد شرايطي را مهيا كنيم كه ظرفيت سازي بزرگي ايجاد شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان تصريح كرد: ما در شرايط خاصي قرار گرفته ايم، در كنار ضعف مديريت ساختاري بايد در دست دست هم قرار دهيم تا در كنار رهبر انقلاب كه سايه پرمهر و محبتش بر جمله آحاد جامعه است فرصت هاي خوبي را بوجود آورده تا با اين جنگ اقتصادي مبارزه كنيم لذا سال ها آينده سال هاي يك بسيج جهادگونه و اقتصاد ايران است كه ثابت كنيم ملت ايران، شكست ناپذير است.

انتهاي پيام/پ3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.