سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز توليد نفت در پايتخت انرژي کشور از بهار 92

مدير عامل نفت و گاز پارس از آغاز توليد نفت خام از لايه نفتي پارس جنوبي از بهار سال 92 و پس از تکميل حفاري در اين لايه خبر داد.

 
به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، موسي سوري گفت: لايه نفتي پارس جنوبي شامل دو بخش مشترک (A1,B,C) و غيرمشترک (A2) است و بررسي براي مشترک بودن يا غيرمشترک بودن لايه A2 در دست انجام است.

وي با بيان اين که کشتي اين کار با مجوز و پيگيري وزير نفت تامين مي‌شود، گفت: هفته گذشته وزير نفت به نفت و گاز پارس تفويض اختيار کرد که خريد، اجاره و ساخت اين کشتي را پيگيري کند و در صورت امکان دو دستگاه از اين نوع کشتي تأمين شود.
سوري گفت : رقم مصوب براي سفارش خريد اين کشتي 321 ميليون دلار است.
مديرعامل نفت و گاز پارس گفت: شرکت پتروايران به عنوان يکي از پيمانکاران در
طرح توسعه لايه نفتي پارس جنوبي حضور دارد و هم اکنون يک دکل دريايي با همکاري  اين شرکت در اين لايه مستقر و حدود 14 کيلومتر در اين لايه از پيش حفاري شده و هفت کيلومتر ديگر باقي مانده است.

وي افزود: پيمانکار لايه نفتي پارس جنوبي تعهد کرده است اسفند امسال يا فروردين سال آينده حفاري را در اين لايه تکميل خواهد کرد و توليد نفت خام در بهار 92 از اين لايه آغاز خواهد شد.
به گفته سوري، پيشرفت سکوي اين پروژه 82 درصد است و حداکثر تا دو ماه آينده سکوي عرشه آماده مي‌شود.
مديرعامل نفت و گاز پارس از استقرار يک دکل ديگر براي نخستين بار در بخش هاي مشترک شامل لايه A1 و B و C اين لايه خبر داد و گفت: اين دکل با حفاري در عمق 1300 متر وارد مخزن شده و به نفت رسيده است، ضمن آن که با حفاري انجام شده در بخش مشترک اين لايه نفتي انجام شده دو چاه توصيفي _ توسعه اي حفر مي شود و قرار است براي نخستين بار 12 کيلومتر حفاري افقي در مخزن انجام شود.
سوري به افزايش ذخاير اين لايه در مطالعه هاي مختلف اشاره و تصريح کرد: اطلاعات اوليه در ابتدا ذخاير دو ميليارد بشکه‌اي و سپس ذخاير هفت ميليارد بشکه‌اي در اين لايه نفتي را نشان مي‌داد و هم اکنون اطلاعات تاييد نشده‌، از وجود ذخاير 20 ميليارد بشکه‌اي نفت در اين لايه حکايت دارد.
وي افزود: با تکميل اطلاعات به دست آمده از حفاري ها، پتانسيل و ذخاير موجودي اعلام مي شود.
برچسب ها: انرژی ، نفت ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.