سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داشتن برنامه تغذيه اي براي روزه داري ضروري است

در سال جاري به دليل همزمان شدن ماه مبارك رمضان با روزهاي گرم و طولاني تابستان و روزه بودن روزه داران به مدت 16 ساعت، داشتن برنامه بهداشتي و تغذيه اي مناسب امري ضروري است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر فروزان صالحي، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: افراد بايد قبل از آغاز ماه مبارك رمضان،‌ در مورد شرايط فردي و تاثيرات روزه بر سلامتي با پزشك خود مشورت كنند و برنامه ريزي مناسبي براي غذا و خواب داشته باشند و حتي الامكان سعي كنند كه برنامه غذايي جديد به گونه اي باشد كه منجر به افزايش وزن نشود.

دكتر فروزان صالحي افزود: سحري يكي از وعده هاي غذايي اصلي در ماه مبارك رمضان است و بسياري از پزشكان و متخصصان تاكيد ويژه اي بر خوردن سحري دارند و براي اين وعده غذايي بهتر است غذاهاي حاوي كربو هيدرات هاي پيچيده، ميوه، سبزيجات و آب كافي مصرف شود زيرا كربوهيدرات هاي پيچيده ديرهضم هستند بنابراين  احساس گرسنگي كمتري در طول روز ايجاد مي شود كه شامل برنج، مرغ، ماهي، سويا،‌ گوشت، تخم مرغ، ميوه تازه و سبزيجات مي شوند.

وي تصريح كرد: افراد بايد از مصرف غذاهاي سرخ شده، چرب، ادويه دار و حاوي قند بالا خودداري كرده و در هنگام سحر از خوردن مواد غذايي در حجم بالا بپرهيزند همچنين از نوشيدن چاي زياد اجتناب كنند، زيرا كافئين موجود در چاي، باعث دفع مقادير زيادي آب و نمك هاي معدني مورد نياز بدن مي  شود.

به گفته اين متخصص تغذيه، بهتر است در طول سحر آب كافي نوشيده كه نوشيدن دو ليوان آب توصيه مي شود و از خوردن نمك، فلفل و ترشي جات خودداري كنند.

دكتر صالحي خاطرنشان كرد: خوردن چند خرما و يا كشمش و مقداري عسل در انتهاي سحر بسيار مناسب است و پس از خوردن سحري نخ دندان و مسواك زدن را فراموش نكنند همچنين براي خوشبو ماندن دهان، قسمت داخلي لب ها، سقف دهان و زبان را نيز مسواك كنيد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.