سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

بیماری کبد چرب در زنان شایع تر از مردان است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در بررسی‌های اخیر اثبات شده است که بیماری کبد چرب در زنان شایع‌تر از مردان است.

 پیمان ادیبی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان افزود: در ایران آمار دقیق و مشخصی بیماران مبتلا به کبد چرب وجود ندارد، امادر جامعه‌کنونی به سبب تغییر سبک زندگی و نبود تحرک و همچنین خوردن غذاهای آماده،چاقی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: دلیل بیماری کبد چرب غیر الکلی نامشخص است و بیشتر در بیماران دیابت، افراد چاق و بیماران مقاوم به انسولین، هیپوتروئیدی دیده می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: کبد چرب غیر الکلی را ناشی از تجمع نوعی چربی یا تری‌کلیسرید داخل سلول‌های کبدی است که این تجمع در داخل سلول‌های کبدی به تدریج می‌تواند سبب التهاب و از بین رفتن بافت کبدی و جانشین شدن بافت فیبروز به جای سلول‌های کبدی شود که به آن Nash چاقی نیز گفته می‌شود.

وی تاکید کرد: از 70 درصد از مردم مبتلا به Nash چاقی هستند، به طوری که در حدود 70 درصد از این بیماران به دیابت نوع 2 و 20 تا 80 درصد این بیماران افزایش چربی خون یا کلسترول دارند.

ادیبی از وجود انجمن حمایت از بیماران کبدی و هپاتیتی امید اصفهان خبر داد و اضافه کرد: این انجمن پنجشنبه‌آخر هر ماه، همایشی را برای آموزش و آشنایی هر چه بیشتر پزشکان و پرستاران با بیماری‌های کبدی و هپاتیتی برگزارمی‌کند./س

برچسب ها: اصفهان ، کبد ، چرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.