سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صافدل:

چين مي تواند بازاري بزرگ براي کالاهاي ايراني باشد

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در دومين همايش فرصت هاي بازرگاني و سرمايه گذاري ايران و چين راهكارهاي توسعه صادرات به اين كشور و مديريت واردات كالاهاي چيني را تبيين کرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران از سازمان توسعه تجارت ، حميد صافدل گفت: چين گرچه در رده كشورهاي در حال توسعه يا اقتصادهاي در حال ظهور است، اما عموماً به واسطه اقتصاد با رشد پرشتاب و فراگير و نفوذ تاثيرگذار بر امور جهاني و منطقه‌اي به خصوص در دو دهه اخير از ديگر كشورها متمايز مي‌شود.

وي جمعيت مسلمانان اين كشور را قابل توجه دانست كرد و افزود: مسلمانان و پراكندگي  سکونت انها در سراسر چين مي تواند به عنوان يكي از نقاط قوت در روابط تجاري با چين مد نظر قرار گيرد.

رئيس كل سازمان توسعه تجارت با اشاره به نرخ رشد 9.2 درصدي توليد ناخالص ملي در چين از اين كشور به عنوان لكوموتيو اقتصاد جهان و منطقه ياد كرد و افزود: اين كشور با برنامه ريزي و فراهم کردن زيرساخت هاي تجاري و بازرگاني ، تراز تجاري خود از مثبت 32 ميليارد دلار در  در سال 2004 ميلادي را به مثبت 156 ميليارد دلار در سال 2011 افزايش داده است.

صافدل افزود: چين برغم بحران مالي و اقتصادي در سال 2007 ميلادي تاثير كمتري نسبت به جهان از اين بحران رادر اقتصاد خود احساس كرد و با 3642 ميليارد دلار تجارت خارجي و  1899 ميليارد دلار صادرات رتبه اول صادرات جهان در سال  2011  را  به خود اختصاص داده است.

وي افزود: بررسي اجمالي اقلام عمده صادراتي و وارداتي به چين نشان مي دهد كه اين كشور از يك الگوي تجارت آزاد فعال بهره مي برد و هر كالايي كه در اين كشور توليد مي شود علاوه بر آنكه قابليت صادرات براي آن وجود دارد مي تواند از كشور هاي ديگر نيز وارد شود.

صافدل با اشاره به مقاصد صادراتي چين گفت: كالا هاي چيني با توجه به كيفيت خود توانسته است در بازارهاي مختلف نظرهاي مختلف مشتريان را به خود جلب كند.

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به اينكه اكنون جهان درگير بحران بدهي در غرب است ، سهم چين در مقابله با اثار منفي اين بحران را قابل توجه دانست و افزود: چين در دو دهه گذشته در اكثر پيمان هاي منطقه اي، چند جانبه و دو جانبه حضور فعال داشته است و در گستره جهاني از آمريكاي جنوبي تا شرق آسيا با اغلب كشور ها و نظام هاي سياسي و اقتصادي پيمان هاي تجاري برقرار كرده است.

وي در باره مبادلات تجاري كشورمان با چين گفت: در سه ماهه اول سال 91 بيش از يک ميليارد دلار كالا به چين صادر كرده ايم و يک و نيم ميليارد دلار كالا و خدمات از چين به ايران وارد شده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در توسعه روابط اقتصادي افزود: 16.7 درصد از صادرات ايران در سال 90 به چين بوده و 20 قلم كالاي عمده آن با حدود 91درصد سهم، عموما شامل انواع ميعانات گازي و محصولات معدني است و تغيير در تركيب اقلام صادراتي به اين بازار با گستره بيش از 1743 ميليارد دلار واردات در سال لازم و ضروري است.

وي مجموع ارزش صادرات ساير كالاهاي غير معدني شامل 9 قلم پوست دباغي شده، زعفران، انواع پسته و مغز پسته، انواع فرش و كف پوش‌ها، انواع ماهي و تن، خرما، شيره و عصاره شيرين بيان، كشمش، قطعات و احشاء خوراكي حيوانات در سال 90 را حدود 56 ميليون دلار اعلام كردو افزود: ارزش و ظرفيت واردات همين 9 قلم از تمامي كشورهاي جهان به چين بيش از 8 ميليارد و 202 ميليون دلار گزارش شده  است يعني حتي در بازاريابي اقلام صارداتي با تجارت سنتي و سابقه ديرينه صادرات، سهم ايران در صادرات همين 9 قلم كالا به اين بازار بالفعل و متقاضي جدي واردات به اين كشور، كمتر از يك درصد بوده است.

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در تشريح اقدامات اين سازمان در زمينه توسعه صادرات غير نفتي به چين گفت: تاكنون هيئت هاي تجاري و بازاريابي براي اتاق هاي بازرگاني، تشكل ها و اتحاديه هاي صادراتي، سازمانهاي بازرگاني استانها و اتاق ايران و چين اعزام شده است و علاوه بر استقرار رايزن بازرگاني در پكن در نمايشگاه تخصصي و بين المللي چين مشاركت فعال داشته ايم.

وي همچنين  حضور فعال در نمايشگاه هاي تخصصي و بين المللي چين و برقراري پاويون جمهوري اسلامي ايران و  برگزاري ميز كشوري چين در سازمان و استانها را از ديگر اقدامات در اين زمينه بيان كرد و افزود:  مديريت واردات از چين و كيفي سازي واردات از اين كشور در دستور كار قرار دارد و  تفاهم نامه استاندارد و بازرسي كالاها براي 4600 قلم از كالاهاي وارداتي از چين به همين منظور بين دو كشور به امضا رسيده است.

صافدل ، ايجاد يك پلتفرم مشترك براي اعتبار سنجي خريدار- فروشنده ميان شركت هاي ايراني و چيني، با همكاري وزارت بازرگاني چين، پيگيري حضور فعالان اقتصادي و شركت هاي ايراني در نمايشگاه هاي بين‌المللي تخصصي و منتخب چين در سال جاري،  برنامه‌ريزي اعزام هيئت هاي تجاري و صنعتي به چين،  برنامه‌ريزي ويژه براي توسعه صادرات غيرنفتي به چين در بخش‌هاي فرش‌هاي نفيس و تابلو فرش، خشكبار و مواد غذايي، صنايع دستي و زيور آلات،  پيگيري تشكيل كميته مشترك حكميت و داوري بين اتاق‌هاي بازرگاني دو كشور به منظور حل و فصل اختلافات تجاري و  پيگيري رفع موانع اجرايي يادداشت تفاهم همكاريهاي استاندارد و بازرسي كالاها از برنامه هاي آتي سازمان توسعه تجارت ايران در زمينه توسعه همكاري اقتصادي بين ايران و چين بيان كرد.

وي ايجاد تنوع در تركيب اقلام صادراتي به چين را با توجه به اندازه بازار بزرگ چين و حجم واردات اين كشور و هدفگذاري براي صادرات كالاهاي نفيس مانند تابلو فرش، فرش دستباف و ... با توجه به افزايش شمار جمعيت پولدار چين از راهكارهاي توسعه صادرات به چين اعلام كرد و افزود: استفاده از ظرفيت چند ده ميليوني جمعيت مسلمانان چين جهت افزايش صادرات محصولات حلال و اتخاذ استراتژي توليد و بازاريابي مشترك ميان شركتهاي ايراني و چيني جهت حضور در بازارهاي اسياي مرکزي و همسايه ايران نيز بايد مورد بررسي و برنامه ريزي جدي قرار گيرد.

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران بازاريابي مشترك براي بازارهاي پيراموني ايران، نگاه به توليد مشترك در ايران و ايجاد ارزش افزوده در كارخانه هاي ايراني و شناسايي برندهاي معتبر چيني و برندسازي مشترك جهت عرضه محصولات با كيفيت از جمله پيشنهادهاي اين سازمان در زمينه مديريت واردات بيان كرد و افزود: توجه به استانداردها و شان مصرف كننده ايراني در زمينه واردات به چين بايد مدنظر تجار و دستگاه هاي سياست گذار قرار گيرد و واردات با كيفيت مطلوب از چين مورد قبول و پسنديده است./عب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.