سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راز تمركز انسان در مكانهاي پر ازدحام

دانشمندان به راز تمرکز انسان بر صداي مورد نظر خود که در اماکن شلوغ و پر ازدحام مي شنود پي بردند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره دانشمندان آمريکايي دانشگاه کاليفرنيا در سانفرانسيسکو ساز و کاري را که مغز بر اساس آن صداهاي دريافتي را در ميان سر و صدا و اماکن شلوغ گزينش و تفسير مي کند کشف کردند.
به گفته دانشمندان يکي از گوش هاي انسان بر صداي گوينده متمرکز مي شود و گوش ديگر صداهاي جانبي را دريافت مي کند. در اين شرايط مغز صداهاي دريافتي را با يکديگر مقايسه و آنها را از يکديگر تفکيک مي کند مشروط به اين که هر دو گوش سالم باشند.
تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد مغز انسان توانايي آن را دارد که صداهاي دريافتي را از يکديگر تفکيک  کند و به ما امکان دهد صدايي مشخصي را که مي خواهيم بشنويم.
هاله الخيري گزارشگر الجزيره در گزارشي در اين باره گفت: دانشمندان در تحقيقات خود از ثبت فعاليت هاي مغز افرادي استفاده کردند که همزمان به صداي دو نفر يکي زن و ديگري مرد گوش مي کنند. دانشمندان در بررسي فعاليت هاي مغز اين افراد دريافتند مغز شنونده فقط به صداي شخص مورد نظر وي گوش مي دهد و آن را مي شنود و به صداي نفر ديگر توجهي نمي کند.
دانشمندان با استفاده از دستگاه هاي ويژه توانستند به اين نکته پي ببرند که شنونده چه زماني توجه خود را از يک سخنگو به سخنگوي ديگر معطوف مي کند. آنها در نهايت به اين نتيجه رسيدند که مغز اطلاعات دريافتي را به صورت کاملا هوشمندانه تفکيک و صداهاي زائد را به صورت اتوماتيک حذف مي کند.
نيما مسگراني دانشجوي دکتراي مغز و اعصاب مي گويد: دو صدا همزمان وارد گوش مي شوند با يکديگر مخلوط مي شوند. آنچه ما به دنبال کشف آن هستيم اين است که چگونه مغز انسان بر يکي از صداها تمرکز مي کند.
در ادامه گزارش آمده است: دانشمندان مي گويند امور مختلفي به انسان کمک مي کند بر يکي از صداهايي که مي شنود تمرکز کند که نگاه کردن به سخنگو از آن جمله است./عط
برچسب ها: شنونده ، مغز ، هوشمند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.