حسینی نیا در دیدار با نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی گفت: رویکرد دولت سیزدهم گسترش آموزشهای فنی و حرفهای است و بر این اساس طرح «آموزش در محیط واقعی کار» را با استفاده از تجربه خودمان و دیگر کشورها بهروز رسانی کردیم.
او افزود: طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار یا همان استاد و شاگردی قدیم در سطح کشور در دست اجراست و تلاش کردیم مسائل و مشکلات قبلی از جمله مسائل کارفرمایی، بیمه و مسائل تأمین اجتماعی رفع شود.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور افراد در این طرح با دریافت آموزش در محیط کار، مجموعهای از مهارتها را یاد میگیرند و در پایان گواهینامه فنی و حرفهای دریافت میکنند.
او افزود: وقتی جوان ما فعالیتهای کارفرما را مشاهد میکند که چگونه درآمدزایی دارد، انگیزه میگیرد تا زودتر کار را یاد بگیرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: مهارتآموزی از کارفرما مهارتهای نرم از جمله بنگاهداری، دخل و خرج و برخورد با مشتری و حتی نحوه تهیه مواد اولیه را در قالب یک بسته آموزشی فرا میگیرد.
او با اشاره به وجود چهار میلیون واحد صنفی در سطح کشور، افزود: از این تعداد حداقل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی توانایی ورود به این طرح را دارند که اگر هر واحد یک نفر را را جذب کند به طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر میشود که از کل ظرفیت آموزش دولتی و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای بیشتر است.
حسینینیا تصریح کرد: اجرای موفق طرح استاد و شاگردی نیازمند فرهنگسازی است از طرفی باید اصناف را به عنوان یک وظیفه ملی در این طرح فرا بخوانیم و از اصناف خواستهایم ابتدا ارائه آموزش را از دوستان و آشنایان و بعد دیگران شروع کنند.
او با اشاره به نگاه مثبت مجموعه نظام به موضوع مهارتآموزی گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص با تاکید بر توسعه آموزشهای فنی و حرفهای میفرمایند که در کنار علم نیاز به پنجههای کارآمد هم داریم که وظیفه اصلی آن برعهده ما است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بیان کرد: ما در این زمینه پای کار آمدهایم و امیدواریم با کمک مردم، بخش خصوصی، دولت و افراد صاحب نفس از جمله حضرتعالی با تشویق جوانان به مهارتآموزی، پای کار آمدن خیرین و بخش خصوصی مجموعه ما بیش از پیش همراهی شود.
او مهارتآموزی را سر حلقه زنجیره سعادتمندی جوانان دانست و گفت: وقتی جوان مهارت دارد در زمینه شغلی، تشکیل خانواده و درآمدزایی نیز موفق خواهد شد.
حسینینیا اضافه کرد: خیلی از انحرافات در جامعه بر میگردد به اینکه برخی افراد در مسیر درستی نیامدهاند و فاقد مهارت هستند.
او تصریح کرد: افرادی که در زندانها آموزش فنی و حرفهای میبینند، درصد بازگشت آنان به زندان یک سوم افرادی است که مهارت ندیدهاند.