رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تخفیف‌های غیرواقعی و تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناشی از درج قیمت‌های غیرواقعی بر روی کالا از سوی کارخانه‌ها و رعایت نکردن میزان قانونی حاشیه سود توسط آنهاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،بخشعلی بیاتی رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مقابله با تخفیف‌های غیرواقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازمند جلوگیری از درج غیرواقعی قیمت‌ها بر روی کالا‌ها از سوی کارخانه‌ها و الزام آن‌ها به رعایت میزان قانونی حاشیه سود است.

او افزود: از آنجا که فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیرصنفی و دفاتر مدیریتی آن‌ها در تهران است، دسترسی به فاکتور‌های خرید کالا و احصای تخلفات آن‌ها دشوار است.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالا‌های تولیدی کارخانجاتی را عرضه می‌کنند که درج قیمت بر روی کالا توسط کارخانه انجام می‌شود و کارخانه برای عرضه کالای خود در این فروشگاه‌ها حاشیه سود بیشتری را در نظر می‌گیرد که این رویه غلط شایع در بازار است.

بیشتر بخوانید


بیاتی بیان کرد: اگر یک بنکدار یا عمده فروش که حلقه واسط بین تولیدکننده و خرده فروش است، بخواهد کالایی را معامله کند، تاریخ مصرف آن برای او بسیار اهمیت دارد، به این معنا که هر چه زمان بین تاریخ تولید و تاریخ انقضای آن کالا بیشتر باشد، گرایش بنکدار به خرید این کالا بیشتر است.

او تصریح کرد: از سوی دیگر هر چه فاصله بین قیمت فروش کالا در کارخانه با قیمت آن برای مصرف کننده بیشتر باشد، حاشیه سود بیشتری برای بنکدار یا عمده فروش دارد لذا هم عمده فروش، هم صاحب فروشگاه زنجیره‌ای و هم خرده فروش بیشتر به خرید این نوع محصول ترغیب می‌شوند.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: برخی کارخانه‌ها که تولیدات آن‌ها "برند" است به این معنا که کیفیت بهتری داشته و مردم شناخت بیشتری از آن دارند، قیمت بالاتری را برای مصرف کننده بر روی کالا درج می‌کنند، در حالی که این قیمت به هیچ وجه قیمت تمام شده تولید آن کالا نیست.

بیاتی اظهار کرد: طبق قانون، هر کارخانه برای درج قیمت مصرف کننده روی کالا، حداکثر حاشیه سودی که می‌تواند در نظر بگیرد، برای عمده فروش سه درصد و برای خرده فروش ۱۲ درصد است لذا در نهایت فاصله بین قیمت تمام شده تولید کالا در کارخانه تا قیمت درج شده برای مصرف کننده باید حداکثر ۱۵ تا ۱۸ درصد باشد، اما گاهی این فاصله تا ۵۰ درصد می‌رسد.

او افزود: وقتی حاشیه سود کالا به ۵۰ درصد می‌رسد، صاحب فروشگاه زنجیره‌ای آن کالا را از کارخانه خریداری کرده و بخشی از حاشیه سود را به عنوان تخفیف کالا برای مصرف کننده در نظر گرفته و تبلیغ می‌کند.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صمت گفت:، چون فروشندگان به دنبال خرید کالا‌هایی با حاشیه سود بیشتر یا کالا‌های بدون درج قیمت هستند، افزایش فشار نظارتی بر روی کارخانه‌های استان در خصوص درج قیمت، باعث می‌شود فروشندگان کالا‌های خود را از کارخانه‌های خارج استان خریداری کنند و محصولات روی دست کارخانه‌های داخل استان بماند لذا جلوگیری از تخلفات کارخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیاز به عزم ملی دارد.

بیاتی بیان کرد: امسال پنج پرونده تخلف برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای این استان در خصوص مواد ضدعفونی کننده، لوازم بهداشتی و مواد غذایی تشکیل شده است.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.