معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خبر داد؛
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خبر داد؛
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: هرات یکی از شهرهای بزرگ کشور افغانستان است، لذا جمهوری اسلامی ایران به دنبال این بود تا خط آهن جمهوری اسلامی ایران به شهر هرات افغانستان وصل شود.
او با اشاره به اینکه این مسیر ریلی، هرات را در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل میکند، افزود: ساخت راهآهن خواف ـ هرات در قالب چهار قطعه در مجموع به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۸۶ آغاز شده و سه قطعه آن به طول ۱۳۹ کیلومتر در تعهد جمهوری اسلامی ایران بوده که در مراحل پایانی کار قرار دارد. یک قطعه از آن هم در تعهد کشور افغانستان بوده که در قطعه چهارم هنوز کاری نشده و کشور افغانستان به دنبال ساخت آن است.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی به دلیل محدودیتهایی که از نظر زیرساختها و امکانات در مرزهای گمرکی، رشد ترانزیت کالا به کشور افغانستان و هزینههای بالای حمل و نقل داشت به دنبال ساخت این گمرک بود، لذا پیشنهاد این بود که راهآهن تا راه روزنک که نزدیک هرات افغانستان است، افتتاح شود.
بیشتر بخوانید
رسولیان بیان کرد: برای عبور این راهآهن میبایست یک مرز وسیع گمرکی ایجاد میشد، نقطه اتصال جمهوری اسلامی ایران و افغانستان راه شمتیغ است که قرار است در هیئت دولت به تصویب برسد، بنابراین با تصویب این مرز توسط دولت یک مرز گمرکی وسیع بین ایران افغانستان در شمتیغ ایجاد میشود.
او با اشاره به اینکه احداث این مرز اثرات بسیار خوبی در مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان خواهد داشت، تصریح کرد: مورد اول این است که هزینههای ترانزیت را به شدت برای کشور افغانستان کاهش میدهد و مسیر ترانزیتی ایران را مقرون به صرفه میکند، دوم اینکه هزینههای صادرات کالاهای کشور ایران که شامل هزینههای حمل و نقل، تخلیه و بارگیری میشود را کاهش میدهد و سوم اینکه ترافیک حاکم در مرزها مانند مرز دوغارون را کاهش میدهد.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح برای کشور افغانستان هم بسیار ارزشمند و با اهمیت است و هزینههای مصرفی مردم افغانستان را کاهش داده و توسعه اتفاق میافتد، تاکید کرد: از آنجا که کشور افغانستان در زمینه صنایع معدنی قوی است، میتواند از این مسیر برای حمل و نقل مواد معدنی خود استفاده کند، ضمن اینکه این راهآهن از مسیر سنگآهن سنگان خواف عبور میکند که این راه آهن، زمینه را برای فعالیتهای صنایع معدنی ایجاد میکند.
رسولیان اظهار کرد: امید داریم این راهآهن در دو ماه آینده به بهرهبرداری برسد، این مرز گمرکی در کمیسیونها به تصویب رسیده و فقط نیاز به مصوبه دولت دارد که به زودی این مصوبه صادر خواهد شد.
انتهای پیام// م.ب