اتصال افغانستان به کشورهای خاورمیانه از طریق راه آهن ایران

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: با تکمیل راه آهن خواف – هرات تا پایان سال ۹۹ افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آب‌های آزاد و سایر کشور‌های خاورمیانه متصل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی سالیانی مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: ساخت خط آهن خواف - هرات در چهار قطعه و به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده که با تکمیل آن شهر هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌شود و با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح پیش‌بینی می‌شود سالانه جا به جایی دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر از طریق این مسیر ریلی انجام شود.

او افزود: با تکمیل راه آهن خواف – هرات تا پایان سال ۹۹ کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آب‌های آزاد و سایر کشور‌های خاورمیانه متصل می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی  ادامه داد: دو قطعه از این طرح به طول ۷۷ کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که در عمل آماده بهره برداری است و دو قطعه دیگر این طرح در خاک کشور افغانستان به طول ۱۱۶ کیلومتر قرار دارد.
 

بیشتربخوانید:


سالیانی که سال گذشته پیشرفت قطعه سوم را ۸۱ درصد اعلام کرده بود، بیان کرد: قطعه سوم از مرز ایران تا ایستگاه جنوب در داخل افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.

او تصریح کرد: هم اکنون پیشرفت قطعه سوم ۸۷ درصد است و در مرحله نصب سوزن‌های خطوط قرار دارد و عملیات ساختایستگاه تشکیلاتی در شمتیغ و یک ایستگاه نیز در داخل افغانستان در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت تحقق بودجه مورد نظر، امسال تکمیل خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: درباره قطعه چهارم و پایانی این خط آهن مهم یعنی از ایستگاه جنوب تا شهر هرات به طول ۴۸ کیلومتر که در تعهد طرف افغانستانی است اطلاعی ندارم.

سالیانی با اشاره به راه‌اندازی کریدور جدید حمل و نقل کالا و ترانزیت بین ایران و افغانستان از طریق راه آهن خواف - هرات، اظهار کرد: توسعه شبکه ریلی استاندارد در داخل افغانستان و اتصال آن به شبکه ریلی ایران و یکنواخت شدن عرض خطوط ریلی بین دو کشور از دیگر اهداف ساخت این خط ریلی است.

او افزود: اتصال مناطق غربی کشور افغانستان به آب‌های آزاد و کریدور‌های ترانزیت شمال - جنوب و شرق - غرب کشور و فراهم شدن امکان حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از مبدا کشور افغانستان به وسیله کریدور‌های یاد شده از دیگر چشم‌انداز‌های راه‌اندازی این خط آهن است.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اجرای طرح‌های زیربنایی حمل و نقل در جهت بهبود و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور به روند نوسازی افعانستان کمک کرده و زمینه ساز افزایش امنیت و تثبیت روابط بین المللی در منطقه خواهد شد.

انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.