اتخاذ تدابیر لازم برای سهولت صادرات کالا در مرز‌های خراسان رضوی

تدابیر لازم برای سهولت صادرات کالا در مرز‌های خراسان رضوی اتخاذ شد.

اتخاذ تدابیر لازم برای سهولت صادرات کالا در مرز‌های خراسان رضویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به شیوع کرونا و بروز برخی مشکلات در صادرات کالا از مرز‌های این استان با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان، تدابیری برای عبور کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی و جابه‌جایی کالا اتخاذ شد.

او با اشاره به مصوبات شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی ادامه داد: بعد از مسائلی که پیرامون بیماری کرونا به وجود آمد و محدودیت‌های کشور‌های همسایه برای مبادلات مرزی با ایران و صادرات کالا‌های ایرانی بلافاصله کمیته اقتصادی مرز در قالب این شورا تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از منطقه دوغارون با کشور افغانستان و از مرز‌های سرخس و لطف آباد با کشور ترکمنستان مبادلات اقتصادی دارد که در چند روز گذشته دولت ترکمنستان ورود کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی همه کشور‌ها از جمله ایران را به کشور خود ممنوع کرده است.

رسولیان با اشاره به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از معطلی کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز سرخس افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده، دو مسیر برای خروج کالا از مرز‌های سرخس و لطف آباد وجود دارد که نخستین مسیر، حمل و نقل ریلی کالاست که دولت ترکمنستان محدودیتی برای آن ایجاد نکرده است.

او تصریح کرد: دومین مسیر ترانس شیپمنت ریلی است به نحوی که کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در مرز‌های سرخس و لطف آباد بار خود را تخلیه کنند و کالا از کامیون به واگن‌های باری منتقل شود و سپس کالا‌ها از طریق حمل و نقل ریلی به کشور‌های مقصد انتقال یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: کالا‌هایی مانند مواد غذایی که تاکنون امکان خروج از مرز را پیدا نکرده‌اند یا در انبار‌های صادراتی و سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ذخیره‌سازی می‌شوند یا به مبدا بارگیری کالا بازگردانده خواهند شد.

او ادامه داد: در مجموع تلاش شده است که هیچ تجمع کالایی در مرز‌های سرخس و لطف آباد شکل نگیرد و در این راستا همه دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی وارد عمل شده اند تا موانع برداشته شود.

رسولیان افزود: مراکزی برای نگهداری کالا‌های کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز‌های ایران با ترکمنستان تعبیه شده است به طوری که علاوه بر انبار، سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ظرفیت ذخیره‌سازی چهار هزار تن کالا را دارند و لطف آباد نیز از ظرفیت نگهداری کالای دو هزار کامیون برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک در خصوص ورود و خروج کالا هیچ محدودیتی از سوی دولت افغانستان در مرز دوغارون ایجاد نشده و طی دو روز گذشته حدود ۶۰۰ کامیون از مرز استان به سمت افغانستان خارج شده است.

او تصریح کرد: مشکلاتی در مرز افغانستان برای تردد کالا‌ها به وجود آمده که دولت افغانستان مسبب آن نبوده و در تلاش برای حل مشکل است تا هیچ مانعی برای صادرات کالا از ایران به وجود نیاید.

رسولیان افزود: با این حال به دلیل ازدحام کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون، عبور کامیون‌ها با تاخیر انجام می‌شود، اما در شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان مصوب شد که ساعات کار در مرز دوغارون افزایش یابد تا کامیون بیشتری از مرز عبور کند.
 
انتهای پیام//م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.