به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حملو نقل و ترانزیت پارلمان بخش خصوصی مشهد با بیان اینکه نسبت دادن قاچاق به کلیت حوزه ترانزیت یک توهین و فرافکنی است، گفت: در واقع شرکتهای حملونقل بین المللی خود قربانی
قاچاق میشوند و از تبعات این بحث تاثیر سخت و خسارت جدی میبینند.
او افزود: وجود بخش ترانزیت برای هر کشوری علاوه بر منافع اقتصادی، سبب
اشتغالزایی و سرمایهگذاری میشود و این امر در کشور ما به دلیل دسترسی به آبهای آزاد و همچنین وجود مرزهای مشترک با کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
رئیس کمیسیون حملو نقل و ترانزیت پارلمان بخش خصوصی مشهد ادامه داد: در حوزه کالاهای ترانزیتی، نظارت بالایی وجود دارد و قاچاق به راحتی امکان پذیر نیست. از طرفی مدیران شرکتهای حمل و نقل، همگی افرادی باتجربه و تحصیلکرده هستند که از فیلترهای مختلف عبور کردهاند. همچنین گمرک و سایر دستگاههای مرتبط، نظارت دقیق و کافی بر این حوزه دارند.
زمانیان بیان کرد: مقدار قاچاق صورت گرفته در حوزه کالاهای خارجی نسبت به حجم کل ترانزیت انجام شده، بسیار ناچیز است و حتی در بین همان تعداد اندک نیز اکثر شرکتهای حمل و نقل از این اتهام، تبرئه شدهاند.
او تصریح کرد:
مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه حمل و نقل فرمایشات بسیاری دارند و امتیازات این بخش برای کشور و دولت در نظر همگان روشن است، اما اینکه فردی این عرصه را زیر سوال ببرد و قصد ایجاد اختلال در آن را داشته باشد، قطعا با نیت صدمه به این قسمت و خصومت شخصی است.
رئیس کمیسیون حملو نقل و ترانزیت پارلمان بخش خصوصی مشهد تاکید کرد: هیچ شرکت حمل و نقلی در این زمینه متخلف نیست و قاچاقی که در این حوزه اتفاق میافتد شبکهای و خارج از اراده شرکتهای حمل و نقل و مدیران آنها میباشد و البته که بسیار هم ناچیز است. بیان این دست از اظهارات، سبب انسداد مسیر ترانزیت و آسیب به
اقتصاد کشور و میدان دادن به رقبا میشود. باید مراقب باشیم که ظرفیتهای اقتصادی کشورمان در این بزنگاه دشوار، به چالش کشیده نشود.
ضرورت مدیریت واحد مرزی در دوغارون
زمانیان اظهار کرد: حجمی از توقفات در مرز دوغارون باعث شده تا کرایهها بیش از صد در صد افزایش پیدا کند حال انتظار میرود استاندار به این قضیه ورود پیدا کند و اجازه ندهند حجم توقفات افزایش پیدا کند.
او افزود: ترافیک موجود در مرز دوغارون برای فعالان حوزه حمل و نقل به معضلی تبدیل شده است که در طول سال چندین بار تکرار میشود. در واقع فقدان یک مدیریت واحد مرزی در منطقه دوغارون، عاملی است که باعث میشود تا هر نقیصه ولو کوچک نیز، به کندی خدمات رسانی و ایجاد صفهای طولانی از کامیونها بدل شود.
رئیس کمیسیون حملو نقل و ترانزیت پارلمان بخش خصوصی مشهد ادامه داد: اگر بنا باشد روزی ۲۵۰ الی ۳۰۰ کامیون از مرز خارج شود، بخشی از این کامیونها از مرز ویژه و بخشی که از گمرک دوغارون عازم مقاصد خود میشوند و لذا باید اولویت بندی بر حسب ترانزیت صورت بگیرد، چرا که حجم عمده بارهای متوقف شده ترانزیتی بوده و کانتینر باید خالی به مبدا بازگردد، در غیر این صورت هزینههای سرسام آور دموراژ بر شرکتهای حمل و نقل بین المللی تحمیل میشود.
زمانیان بیان کرد: هر چند که برخی از سازمانهای مستقر در مرز تلاش میکنند، اما بعضی از سازمانها به این مشکل پیش آمده اهمیت چندانی نمیدهند، این در حالی است که حل این مسئله در گرو همکاری و عزم دستگاههای مربوطه است.
انتهای پیام//ف. ح