در دین اسلام به صراحت به دوری از قضاوت و داوری کردن دیگران اشاره شده است از این رو ما نیز در این خبر تعدادی حدیث درباره قضاوت را برای شما گردآوری کرده ایم.

20حدیث درباره قضاوت و داوری کردن از امامان و آیات قرآنامروزه قضاوت و داوری کردن دیگران به یکی از مسائل اجتماعی تبدیل شده است که عده زیادی از مردم با آن سروکار دارند. به طوری که ریز ترین جزئیات زندگی افراد هم مورد قضاوت قرار می گیرد. در اغلب موارد نیز این داوری کردن ها و قاضی بودن ها پیامد های منفی بر جای می گذارد. علیه کسی حرف زدن نتیجه ای جز تهمت و بهتان به دنبال ندارد. با توجه به دنیای تکنولوژی امروزی و استفاده بیش تر از شبکه های اجتماعی افراد بیش از پیش در معرض این قضاوت ها قرار می گیرند. اما چیزی که مهم است  این است که در دین مبین اسلام این امر به طور صریح نهی شده است. به همین خاطر «حدیث درباره قضاوت» از جانب امامان و معصومین زیاد است. ما نیز در این مقاله سعی کرده ایم تعدادی از این احادیث درباره قضاوت و داوری را برای شما گردآوری کنیم، با ما همراه شوید.

احادیثی از حضرت علی (ع) درباره قضاوت

امام علی ‏(علیه السلام) فرمودند:

  1. قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست. «نهج البلاغة، حکمت ۲۲۰»
  2. پنج‏ چیز است که باید قاضى (درباره آنها) به‏ ظاهِر حُکم عمل کند: ولایت (حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست) ، میراثها ، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات. هر گاه شهود ، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادتشان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد. «الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲»
  1. دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است. پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا مى‏ گذارد. «الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱»
  1. امام على علیه‏ السلام – خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵»
  1. امام على علیه‏ السلام خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت منشین ، مگر این که قبلاً چیزى بخورى.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲»
  2. امام على علیه ‏السلام – خطاب به شریح- فرمودند: مبادا در مجلس قضاوت اظهار خستگى و ناراحتى کنى ؛ مجلسى که خداوند در آن پاداش قرار داده و براى کسى که به حقّ داورى کند ذخیره خوبى در نظر گرفته است.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱»

حتما بخوانید: حدیث امام علی درباره جهل


20حدیث درباره قضاوت و داوری کردن


حتما بخوانید: حدیث امام علی درباره چگونگی برخورد با جوانان 


حدیث درباره قضاوت از پیامبر اکرم (ص)

 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم فرمودند:

  1. هر که به داورى کردن میان مسلمانان مبتلا شود ، باید در نگاه ها و اشاره کردن ها و جاى نشستن و نحوه نشستن خود نسبت به آنها به یکسان رفتار کند.«کنزالعمّال : ۱۵۰۳۲ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰»
  1. هرکه ‏جویاى منصب‏ قضاوت باشد و براى رسیدن به آن متوسّل به این و آن شود، خداوند او را به‏ خودش‏ وا گذارد و هرکه مجبور به پذیرفتن آن شود، خداوند فرشته‏ اى بر او فرو فرستد که استوارش بدارد. «کنزالعمّال : ۱۴۹۹۴ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰»
  2. در روز قیامت قاضى دادگـر را مى‏ آورند و چنان حساب سختى از او کشیده مى ‏شود که آرزو مى‏ کند کاش هرگز حتّى درباره یک خرما میان دو نفر داورى نکرده بود.« کنزالعمّال : ۱۴۹۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰»
  1. هر که میان دو کس که داورى بدو برند، داورى کند و به حق میانشان قضاوت نکند لعنت خدا بر او باد. «نهج الفصاحه»
  2. دو قاضى در جهنم و در بهشت است: قاضى که حق را بشناسد و بدان حکم کند در بهشت است، و قاضى  که حق را بشناسد و دانسته منحرف شود، یا ندانسته قضاوت کند هر دو در جهنم اند. «نهج الفصاحه»
  1. خداوند یار قاضى است تا موقعى که ستم نکند، وقتى ستم کرد خدا او را رها می کند و شیطان قرین او مى شود. «نهج الفصاحه»
  1. وقتى خداوند براى قومى نیکى خواهد خردمندانشان را بر آنها فرمان روا سازد و دانشمندانشان میان آنها قضاوت کند و مال را به دست بخشندگان دهد و وقتى براى قومى بدى خواهد سفیهانشان را بر آنها فرمانروا سازد و نادانان میان آنها قضاوت کنند و مال را به دست بخیلانشان دهد. «نهج الفصاحه»
  1. اگر یکى از شما بکار قضاوت میان مسلمانان دچار شود باید به هنگام غضب از قضاوت خوددارى کند و میان ارباب دعوى در نگاه و نشیمن گاه و اشاره تفاوتى نگذارد. «نهج الفصاحه»
  1. هدیه گرفتن امیر نارواست و رشوه گرفتن قاضى کفر است. «نهج الفصاحه»
  2. هرگاه قضاوت مى‏ کنید، عادلانه قضاوت کنید و هرگاه سخن مى ‏گویید، نیکو بگویید، زیرا خداوند نیکوکار است و نیکوکاران را دوست دارد.« نهج الفصاحه، ح ۲۰۰٫»
  1. خداوند بنده‏ هاى را که در خرید و فروش و قضاوت و پذیرش قضاوت آسان گیر باشد دوست دارد.

حتما بخوانید: حدیث پیامبر درباره صحیح خندیدن 


20حدیث درباره قضاوت و داوری کردن


حتما بخوانید: حدیث پیامبر درباره مهمان 


تعدادی حدیث درباره قضاوت از امام جعفر صادق(ع)

 امام صادق علیهالسلام فرمودند:

  1. قاضیان چهار گروه هستند : سه گروه در آتش و یک گروه در بهشت. مردى که دانسته حکم ناحقّ صادر کند ، این قاضى در آتش است . مردى که ندانسته (و بى ‏اطلاع از احکام و قوانین) حکم ناحقّ دهد ، این نیز در آتش است . مردى که ندانسته حکم درست و حقّ صادر کند ، این هم در آتش است و مردى که دانسته حکم حقّ و درست را صادر کند ، این قاضى در بهشت است .«الکافی : ۷ / ۴۰۷ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲»
  2. کسى که اندکى فقه (مسائل حقوقى و احکام قضایى) مى داند ، هرگز نباید به کار قضاوت چشم طمع داشته باشد. «بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۲۶۴ / ۵»
  1. نواویس (که جایگاهى است در دوزخ) از گرماى سخت خود به درگاه خداوند عز و جل شکایت کرد . پس خداوند عز و جل خطاب بدان فرمود : ساکت باش ؛ همانا جایگاه قاضیان(ناعادل)، گرمایَش سخت‏تر از توست!.« الفقیه : ۳ / ۶ / ۳۲۲۶ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰»
  2. از داورى کردن بپرهیزید ؛ زیرا (منصب) داورى در حقیقت از آنِ امامى است که در قضاوت دانا باشد و در میان مسلمانان به عدالت حکم کند ؛ از آنِ پیغمبر یا وصىّ پیغمبر . «الکافی : ۷ / ۴۰۶ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰»

حتما بخوانید: آخرین حدیث امام صادق چه بود؟


20حدیث درباره قضاوت و داوری کردن


حتما بخوانید: حدیث امام صادق درباره اهمیت نماز


آیه ای از قرآن کریم درباره قضاوت

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیم».

اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید! از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمان‌ها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید و هیچ‌یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید تقواى الهى پیشه کنید که خداوند توبه‌‏پذیر و مهربان است!

هیچ کس از درون انسان ها و نیت آن ها جز خدا آگاه نیست ، پس این پروردگار عالم است که می داند در دل هر شخص چه می گذرد نه ما!

بنابراین قضاوت و داوری هم مختص او است و ما باید از این کار ناشایست خود پرهیز کنیم و همه چیز را به خدا بسپاریم. امید که با مطالعه تعدادی حدیث درباره قضاوت به این امر و مورد مهم پی برده و  بتوانید از انجام این کار جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، عفاف و حجاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
عدالت موضوعی مبهم و تعریف ان به دیدگاه افراد بستگی دارد و هرچه اشراف بر حقیقت خلقت انسان و افرینش و ارزشهای انسانی بیشتر باشد، قوانین و قضاوت عادلانه تر خواهند بود. قوانین عادلانه با رای اگاهانه و ازادانه مردم تایید و اجرا میشوند و نقش حیاتی در ثبات و ارامش و امنیت و پیشرفت جامعه دارند. هر کودکی میداند دستمزد دو کارگر با شرایط یکسان، مساوی است ( اغلب قضات ما فاقد درک و درایت، و قضاوت کودکانه دارند) اما قضاوت زمانی سخت میشود که شرایط و سختی کار و پیش نیازهای علمی و تجربی انها متفاوت و قاضی بر اساس سابقه ذهنی و عقاید خود ناعادلانه قضاوت میکند. هیچ فردی صرف داشتن مدرک یا اموزش کوتاه مدت طلبه ها، نباید قاضی شود مگر اینکه حداقل 5 سال به وکالت مستمر مشغول باشد. برکناری یا مجازات قاضی متخلف باید بدون ملاحظه و اغماض انجام شود تا مایه عبرت دیگران باشد.
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا الوندی
۰۵:۵۸ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خیلی ممنونم از مطالب شما
Iran (Islamic Republic of)
سعادتی
۱۲:۵۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
کاش هر روز این موارد رو دوره کنند قراره قاضی باشه تو جایگاه پیامبر و اوصیا نسشته نه که توهین کنه
واگذار هر قاضی نا بحقی با خود خدا.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد یزدی
۲۰:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
باسلام مجدد
آیا واقعا" عدالتی وجود داره یا برای افرادی خاص که توانایی مالی پایین دارن ویا پارتی ندارن بایستی عدالت اجرا بشه آیا آبرو وحیثیت دیگران مهمه یا فقط برای افرادی خاص مهمه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد یزدی
۱۹:۵۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
باسلام خدمت همه دوستان اگر کسی یک کاری رو انجام داده وندونه این کار کاری خلاف قانون است وبدون هیچ تذکری واخطاری حکم به بدترین شکل ممکن بدهند وباعث ریختن آبروی دیگری بشه آن فرد که همه چیزش آبروش بوده با این حکم چیکار بایستی بکند البته این حکم توسط تخلفات اداری صادر شده که اگر هم به غیرممکن این کاری که مورد بازخواست قرارگرفته هم محرز باشد بایستی با بالاترین شکل حکم صادر شود یا بایستی اخطار شفاهی واخطار کتبی و.... صادر واگر اصلاح نشد حکم اخراج را صادر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
می خواهم با هم بدانیم اگر قاضی بداند با توسل به قانونی که به وسیله آن قضاوت میکند حقوقی از کسی ضایع می شود و مردانگی قضاوت بر واقعیت را نداشته باشد جایش کجای جهنم است - حمایتگران او چطور - آخه من بازنشسته خورد فرهنگی را با بی انصافی در قضاوت بی خانه کرده اند