تخصیص اعتبار برای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی

استاندار گیلان از تخصیص اعتبارات برای تداوم جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی خبر داد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان عصر امروز (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) در جلسه قرارگاه جهادی مدیریت احیای تالاب بین المللی انزلی که در بندر انزلی تشکیل شد، گفت: شناسایی منشاء آلودگی‌های ورود به تالاب انزلی، اقدامات لازم برای کاهش و مسدود کردن آنها در قرارگاه جهادی ساماندهی تالاب انزلی مورد تأکید قرار گرفته است.

او افزود: از جمله منشاء این آلودگی‌ها؛ شیرابه‌های سراوان، زندان لاکان، مسکن مهر، شهرک صنعتی، بیمارستان‌ها همچنین فاضلاب رشت بود که با مطالعات صورت گرفته، پروژه‌های مربوطه راه‌اندازی شده و در حال انجام است تا از ورود آلودگی به تالاب انزلی جلوگیری شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها آغاز شده است، تصریح کرد: منشاء آلودگی از فاضلاب‌های صومعه سرا، همچنین بندر انزلی شناسایی شده و در حال رفع هستند.

عباسی با اشاره به لایروبی آب‌راه‌ها همچنین حوضچه آرامش بندر انزلی گفت: علاوه بر این لایروبی، قرار شد در قسمت بالا دست رودخانه‌ها، آبخیزداری اجرا شود و از اعتبارات سفر به آن اختصاص یافته، یک بخش هم از مولدسازی و تهاتر انجام شود تا هر چه سریعتر در این بخش اقدام شود.

او به جمع آوری گیاه مهاجم سنبل آبی هم اشاره کرد و افزود: پیمانکاری اعلام آمادگی کرده که سنبل آبی را از طریق شرکت‌های دانش بنیان برداشت و در زمینه‌های مورد نظر خود استفاده کنند، همچنین بخش‌های زیادی نیز از طریق سمن‌ها و بسیج سازندگی جمع آوری شده است.

استاندار با بیان اینکه بخش دیگر هم مربوط به ساماندهی روستا‌های اطراف تالاب است، تصریح کرد: از نظر اجرا و اصلاح طرح هادی همچنین رفع تداخل، اقدامات لازم انجام شده که ادارات ذی‌ربط از جمله بنیاد مسکن، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست همه با هم در این زمینه اقداماتی انجام داده اند.

به گفته عباسی، ۲۱۵ هزار هکتار در سطح استان رفع تداخل شده و ۱۵ هزار هکتار دیگر باقی مانده آن هم انجام خواهد شد و کسانی که متصرف شده‌اند آنها هم در چارچوب قانون گزارش داده و رفع تصرف کنند که مشکلی از این جهت پیش نیاید.

او همچنین در خصوص اعتبارات دولتی که برای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی اختصاص یافته است، گفت: شهرک صنعتی ۱۴۶ میلیارد تومان، فاضلاب رشت ۱۲۰۰ میلیارد تومان، بیمارستان‌ها ۲۰ میلیارد، مسکن مهر ۱۰۰ میلیارد تومان، فاضلاب بندرانزلی ۱۵۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای لایروبی آبراه‌ها و حوضچه آرامش توسط سازمان بنادر و دریانوردی از جمله اعتباراتی است که دولت برای رفع مشکلات تالاب انزلی انجام داده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری همچنین ۱۰ میلیارد تومان جهت مقابله با سنبل آبی اختصاص یافته است، افزود: تمام توانمان را برای رفع مسائل و مشکلات زیست محیطی تالاب انزلی با کار گرفتیم و تلاش می‌کنیم و انجام فعالیت‌ها را سرعت دهیم.

عباسی با تأکید بر لزوم توجه به تعیین تکلیف تصاحب اراضی اطراف تالاب بین‌المللی انزلی تصریح کرد: در بحث تصاحب اراضی تالاب توسط افراد هم بنا بود جهاد کشاورزی و منابع طبیعی حدنگار را مشخص و حدود تالاب را تعیین و سند‌های روستاییان را نیز مشخص و تعیین تکلیف کنند که اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.