آغاز کوچ بهاره زنبورداران اردبیل به مناطق ییلاقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کوچ بهاره زنبورداران استان اردبیل از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی این استان آغاز شده است.

نوبخت اژدری گفت: کوچ و انتقال کلنی‌های زنبو عسل استان اردبیل بر اساس تقویم فصلی هر ساله انجام می‌شود و بر این اساس، امسال بازگشت بیش از ۳۵۰ هزار کلنی زنبور عسل توسط زنبورداران بزرگ این استان از استان‌های گیلان، مازندران، فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سایر مناطق کشور آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: زنبورداران مهاجر استان اردبیل برای استفاده از ظرفیت گلدهی گیاهان و باغات و نیز دور ماندن از سرمای شدید و احتمال تلفات کلنی‌ها در این استان، به مناطق جنوب و شمال کشور و حتی به منطقه گرمسیری مغان در شمال استان اردبیل نیز کوچ می‌کنند و بازگشت آنها به مناطق کوهستانی دامنه سبلان، باغرو و بزقوش از نیمه بهار شروع شده و تا اوایل تابستان ادامه می‌یابد.

به گفته او،مهاجرت و انتقال کلنی‌ها به مناطق گرمسیری و کوچ به مناطق ییلاقی در فصل مناسب علاوه بر افزایش میزان تولید عسل کلنی‌ها، موجب افزایش بازدهی باغات در محل استقرار زنبورستان می‌شود و بر این اساس زنبورداران استان اردبیل از نیمه فصل بهار با مساعد شدن وضعیت آب و هوا به مناطق ییلاقی این استان باز می‌گردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: ۶ هزار ۲۴۳ نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل اشغال دارند و پرورش زنبور عسل یک حرفه مهم در اقتصاد این استان به شمار می‌رود.

اژدری تعداد کل زنبورستان‌های این استان را بر اساس اطلاعات گردآوری شده در شماری پاییز پارسال سه هزار و ۷۱۴ مورد اعلام کرد و گفت: استان اردبیل پارسال با تولید هفت هزار و ۴۳۸ تن عسل در رتبه چهارم کشوری استحصال این محصول قرار گرفت.

او افزود: بر اساس اطلاعات سرشماری فعالیت زنبورداری استان اردبیل در پاییز پارسال، زنبورداران این استان با بیش از ۵۰۲ هزار و ۹۶۹ کلنی در حال تولید عسل هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین تولید عسل در کلنی‌های مدرن را ۱۴.۷ کیلوگرم و میانگین تولید در کلنی‌های سنتی را ۶.۷ کیلوگرم اعلام کرد و ادامه داد: استان اردبیل قطب کشاورزی و تولید محصول عسل کشور به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.