تدوین فیلم مستند گونه در حال احیای آهوی مغان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: فیلم مستند آهوی مغان با هدف حفاظت بیشتر از این گونه ارزشمند به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.

حسن قاسم‌پور گفت: این فیلم مستند با هدف معرفی گونه در حال احیای آهو در مغان و فرهنگ‌سازی برای حفاظت بیشتر از حیات وحش استان به‌ویژه این گونه ارزشمند در حال تولید است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به پیوند دیرینه آهوی دشت مغان با فرهنگ اصیل عشایر منطقه، افزود: در این فیلم مستند سعی شده تمام مراحل این گونه ارزشمند، از انقراض آهو تا بازگشت آهو به طبیعت زیبای دشت مغان، در معرض نمایش علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گیرد تا جلب مشارکت مردم به خصوص عشایر منطقه بیش از گذشته در حفاظت از این گونه شاخص و ارزشمند افزایش یابد.
به گفته او، امیدواریم این مستند سرآغاز تولید آثار ارزشمند دیگری در حوزه حفاظت از محیط زیست استان باشد و قابلیت‌های بی‌نظیر دیگر مناظق ارزشمند اردبیل به تصویر کشیده شود.
قاسم پور اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سال ۱۳۸۹ با به ثبت رساندن منطقه حفاظت شده مغان و با فنس‌کشی محدوده‌ای به مساحت حدود ۴۰ هکتار در داخل این منطقه در نزدیکی روستای "علملو" شهرستان پارس‌آباد نسبت به انتقال تعدادی آهو از دشت سهرین استان زنجان اقدام و به صورت نیمه‌طبیعی تصمیم به احیای آهوی دشت مغان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در همان سال در مجموع ۶ راس آهو به سایت احیا و تکثیر مغان انتقال داده شد، افزود: در تیرماه سال۱۴۰۱ با رهاسازی تعداد ۱۹ راس آهو به زیستگاه‌های طبیعی، گام نهایی برای احیای این گونه منحصر بفرد برداشته شد.
قاسم پور با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده سایت آهوی مغان جزو یکی از بهترین سایت‌های سازگار با محیط زیست جهت احیای این گونه در کشور است، گفت: سایت تکثیر آهوی مغان محل پرورش و نگهداری یکی از گونه‌های در معرض تهدید منطقه جایی است که بچه آهو‌ها باید با اقدامات امنیتی مختلف از تهدید شکار حفاظت شوند و بتوانند نسل خود را احیا کرده و روز‌های شیرین گشت و گذار گله‌ای را از نو زنده کنند. 
او با بیان اینکه طبق پایش‌های به عمل آمده حال عمومی آهوان و متولدین جدید خوب ارزیابی شده است، گفت: امروز طرح احیای آهوی مغان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی منطقه‌ای و ملی بعد از سال‌ها انتظار تحقق یافته است.
قاسم پور افزود: رهاسازی آهوان سایت مغان باعث توسعه صنعت گردشگری منطقه خواهد شد و سالانه هزاران نفر گردشگر از اقصی نقاط کشور از این منطقه بکر و دیدنی بازدید خواهند کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از مردم، دوستداران طبعیت و جوامع محلی خواست، نگذارند زیبایی بیش از حد این گونه بلای جانش شود و گرفتار زخم‌های بی‌تدبیری و نابودی ناآگاهان گردد چرا که تهدید همچنان پابرجاست و وسوسه دیروز شکارچیان چندان افول نکرده است.
قاسم پور از همه به‌ویژه شکارچیان خواست، وسوسه شکار و تخریب طبیعت زیست جانوران را از خود دور کرده و راه به خطا رفته را تکرار نکنند، تا آهوی زیبای مغان دوباره با طبیعت آشتی کرده و به دامن طبیعت برگردد و در زمین مادری خود بخرامد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.