ماجرای اعتصاب زرگران اردبیلی چه بود؟

پس از ثبات نسبی شرایط منطقه‌ای ترمز بازار دلار و طلا کشیده شد و قیمت‌ها به اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه نزدیکتر شدند، به نظر می‌رسد طلا فروشان تمایلی به فروش در این قیمت‌ها ندارند.

طلا فروشان از دیرباز جزو قشر مرفه جامعه بوده و از ثروتمندان هر شهری و دیاری محسوب می‌شوند. اما خبر مربوط به پرداخت مالیات و مخالفت و اعتراض زرگران در خصوص ارزان شدن قیمت طلا و تلاش دولت برای شفاف سازی و مبارزه با قاچاق قابل درک نیست.

محمد حسن زاده استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل اظهار داشت: بدیهی است که حفظ وضعیت موجود برای آنها عالی است. برای ادامه این وضعیت لازم باشد، اعتصاب می‌کنند، طلا نمی‌خرند و طلا نمی‌فرشند. البته چرا اگر قیمت طلا پایین آمده باشد، طلا می‌خرند، اما تمایلی به فروش ندارند. مثل همین روز‌ها که طلا کمی (بله فقط کمی) ارزان شده و تمایلی به فروش ندارند، اما علی‌رغم اعتصابشان خرید دارند. اگر اعتصابشان در اوج قمیت طلا بود شاید می‌شد جور دیگری تفسیر کرد، اما حالا که کمی طلا ارزان شده، اعتصاب معنای متفاوتی می‌دهد.

طلافروشان تمایلی به اعلام موجودی سرمایه خود ندارند

وی افزود: برخی از واحد‌های صنفی علت اعتصاب را «ابهامات سامانه جامع تجارت» اعلام می‌کنند. ابهام اصلی این است که آنها تمایلی به اعلام موجودی سرمایه خود ندارند، چون ممکن است قانون مالیات بر عایدی سرمایه دامن آنها را هم بگیرد و دیگر نتوانند مالیاتی در حد کارمندان با حقوق پایین پرداخت کنند و یا معاف از مالیات شوند. ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت قدم آغازین اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که طبیعتا دارندگان سرمایه تمایلی به ثبت اطلاعات در این سامانه ندارند.

صدور صورتحساب الکترونیکی نیز یکی دیگر از دلایل آنها برای تعطیلی بازار است

یکی از فعالان بازار می‌گوید: «با شرایط جدید خیلی از افراد نخواهند توانست حتی ۲ گرم طلا خریداری کنند.» نمی‌دانم باور کنم که آنها نگران خرید ۲ گرم طلا توسط مردم هستند یا نگران پراداخت مالیات.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: صدور صورتحساب الکترونیکی نیز یکی دیگر از دلایل آنها برای تعطیلی بازار است. ارائه صورتحساب الکترونیکی موجب شفافیت در فروش کالا شده و درآمد و هزینه آنها را به طور دقیق نشان خواهد داد. بدیهی به نظر می‌رسد که هرگونه شفافیت در دخل و خرج این صنف، آنها از گروه پرداخت‌کنندگان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات خارج خواهد کرد. پس تا جایی که ممکن است باید از اجرای آن سرباز زد. لازم باشد فعلا اجرای آن را به دلیل عدم آشنایی با سامانه به تأخیر انداخت تا ببینیم بعد‌ها چه می‌شود (کاری که قبلا انجام شده و فرصت سه ماهه به پایان رسیده است.)

مقاومت طلا فروشان در برابر کاهش قیمت‌

محمد حسن زاده بیان کرد: در فروردین ماه امسال به دلایل سیاسی و همچنین تحولات منطقه‌ای قیمت دلار و قیمت طلا روند صعودی به خود گرفت و در اواخر این ماه به اوج خود رسید. پس از ثبات نسبی شرایط منطقه‌ای ترمز بازار دلار و طلا کشیده شد و قیمت‌ها به اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه نزدیکتر شدند. به نظر می‌رسد طلا فروشان تمایلی به فروش در این قیمت‌ها ندارند و در واقع قیمت مرجع را همان قیمت‌های اوج فروردین ماه در نظر می‌گیرند. این رفتار نوعی مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود.

مالیات طلافروشان به طور میانگین ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: مالیات طلافروشان در یک سال گذشته آنچه که ابراز کردند، به طور میانگین ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. یعنی ماهانه فقط ۸۰۰ هزار تومان! اشتباه تایپی نیست، واقعا به طور متوسط هر واحد صنفی ماهانه فقط ۸۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده است. با حقوق کارمندی و مالیات کارمندی مقایسه کنید. نگاهی به فیش حقوقی خود بیاندازد و ببینید چقدر از یک طلا فروش ثروتمندتر هستید! البته فقط در پرداخت مالیات.

 عدالت مالیاتی یکی از اصول اساسی چارچوب مالیات‌ستانی در تمامی کشور‌های جهان محسوب می‌شود و لازم است دولت و سازمان امور مالیاتی کشور اجرای این اصل در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا یک فروشنده طلا که از خود مردم است باید دنبال افزایش قیمت باشد و فکر جیب خود و به توان خرید مردم فکر نکند؟
نیاز به خرید طلا جز نیاز های اساسی که نیست
ما خرید نمیکنیم و حتی مهم نیست که این واحد ها پلمپ شوند
ما مردم کاملا پشت دولت و دستگاه های اجرایی و قضایی هستیم
تا با این افراد برخورد مناسب شود .
Finland
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
خوب من اگر جای دولت ورئیس دستگاه قضا بودم شدیدا با زرگران اعتصاب برخورد میکردم
اولا کسی که زرگری دارد سالیانه متوسط حدود ۱۰میلیون مالیات پرداخت کنند زیاد هست؟الان یک وانت بار سالیانه حدود ۱۰میلیون مالیات می‌دهد
دوم اینکه چرا طلافروشان براساس گفته ها خرید دارند ولی بخاطر افت طلا فروش ندارند
سوم اینکه دولت ودستگاه قضا شدیدا برخورد کند ب خوردی مثل بستن حساب‌های بانکی وتبادل طلا
واینکه برخوردی مثل ندادن خدمات بانکی واداری وگرنه سواستفاده میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی سواد نداری همینه طلا فروش چه ارزان چه گران برایش فرقی در خرید و فروش ندارد هر مقدار بفروشد در لحظه خرید می‌کنه
شما آنقدر احمق هستید که در ارزش افزوده هم باور کردید به خاطر نفع خودشان اعتصاب کردند بله نفع نه برای سود بلکه برای اینکه مشتری خرید را محدود نکند شما مشتری 9 درصد ارزش افزوده می‌دادی و طلا فروش 5نا 7درصد و به علاوه اجرت بابت یک گرم طلای یک میلیونی حدود 120تومان فقط سود دارایی بود و مبنا این بود کسی که طلا می‌خرید دارد پس باید مالیات بده الان هم فقط طلا فروش نیست بلکه خریدار هم که طلا به عنوان پس انداز برای خرید خانه جهیزیه ماشین خریده می بایست تمام مشخصات او ثبت شود و در هنگام فروش که فروش اگر طلا گران شده باشد مالیات بر عایدی بده خواهش اینقدر احمق نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه اقشار و بخصوص کارگران و کارمندان مالیات میدهند، فقط پزشکان و طلافروش ها فقیر ان،همیشه مقاومت کردن!
اون مسئولی که مالیات اینهارو معاف کرده باید مجازات بشه!

اینها اگر راست میگن و فقیر ان، بیان شفاف سازی کنن، ۹میلیون مالیات تو سال میدن و خجالت هم نمیکشن!
هر کی زور و پول داره، پررو تر هم هست!
دولت نباید عقب نشینی کنه، بذارید اعتصاب کنن طلا نفروشن، ملت نیاز ندارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارگر و کارمند باید مالیات بده بعد اینا که پولشون از پارو بالا میره نمیخوان مالیات بدن؟!