پروانه تاسیس ۲۱ گلخانه در قم صادر شد

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: تنها در نیمه دوم سال گذشته، پروانه تاسیس ۲۱ فقره گلخانه با سطح زیر کشت ۱۳۳ هزار و ۲۰۰ متر و همچنین پروانه بهره‌برداری پنج فقره گلخانه با سطح زیر کشت ۲۲ هزار و ۲۲۰ متر در قم صادر شد که این موضوع نشان از اهمیت گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در قم دارد.

مهدی کوه‌پیما گفت: تمدید ۵۶ فقره پروانه برای فعالیت‌های گلخانه‌های موجود در قم اقدام دیگری بود که طی مدت یاد شده توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت پذیرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران در حوزه کشت‌های گلخانه‌ای و ارائه خدمات فنی لازم به آنان تلاش می‌کنیم محصولات گلخانه‌ای در استان قم با کیفیت بالا تولید و در قالب مناسب برای مصرف به بازار عرضه شود.

او ادامه داد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی قم، گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در این استان عامل مهمی برای حفظ و پویایی فعالیت‌های بخش کشاورزی است و اشتغالزایی خوبی برای فارغ‌التحصیلان این بخش به دنبال دارد.

گفتنی‌است در راستای تحقق برنامه‌های مرتبط با تغییر الگوی کشت استان قم، افزایش سطح تولید محصولات گلخانه در قم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار است. محدودیت‌های دسترسی به منابع آبی و همچنین ویژگی‌های خاص محیطی از جمله تغییرات دمایی، موجب شده تا فعالیت‌های کشاورزی در قم با سختی مواجه باشد و در این شرایط افزایش گلخانه‌ها راهکاری مناسب برای گسترش سطح تولید محصولات کشاورزی استان است.

همچنین به دلیل نقشی که استفاده از گلخانه در افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی دارد و استقبال مناسب کشاورزان از این شیوه، سطح زیر کشت گلخانه‌ها طی سال‌های اخیر در قم روز به روز در حال افزایش است؛ بهره‌وری آب در کشت‌های گلخانه‌ای تا ۱۰ برابر است و با تنظیم شرایط محیطی در آن می‌توان گیاهان کشت شده را در برابر تنش‌های دمایی حفظ کرد، بنابراین توسعه این نوع کشت در قم که با کم‌آبی و شرایط خاص اقلیمی مواجه‌است به عنوان یک موضوع راهبردی دنبال می‌شود.

لازم به توضیح است سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم در روستا‌های استان دارای یک شبکه منسجم فعال به نام مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی می‌باشد که این مراکز به عنوان حلقه اتصال کشاورزان و کارشناسان، برای دسترسی آسان مردمی، تسهیل در فرآیند صدور مجوز واحد‌های تولیدی و اتقال دانش در حال خدمت‌رسانی هستند.

به گفته متولیان بخش کشاورزی قم طی ۲ سال گذشته (از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم) بالغ بر ۱۲۹ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده‌است.

این میزان سرمایه‌گذاری و افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان قم نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

گفتنی‌است ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

برچسب ها: گلخانه ، منابع طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار