کلزاکار نوآور میاندوآبی منتخب ملی شد

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: هادی باریک، کلزاکار نوآور و خلاق اهل این شهرستان در رشته ایجاد مزرعه نوآورانه منتخب ملی شد.

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: مزرعه نوآوری در محصول کلزا به مساحت ۸ هکتار در اراضی روستای گاومیش‌گلی شهرستان میاندوآب کشت شده و هادی باریک، کلزاکار خلاق و نوآور میاندوآبی با استفاده از دانش‌فنی و مشاوره‌های کارشناسان جهادکشاورزی و تجربیات عملی خود، تمامی اصول به‌زراعی از جمله تناوب‌ زراعی، تهیه بستر مناسب بذر، تاریخ کشت‌ مناسب، تراکم بذر، آبیاری به موقع، تغذیه اصولی، کنترل عوامل خسارت‌زا را رعایت کرده است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی شده بود بیش از ۶ تن در هر هکتار از این مزرعه محصول برداشت شود و این در حالی است که امسال متوسط عملکرد در مزارع کلزا در میاندوآب حدود ۴ تن برآورد می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: یکی از نوآوری‌های دیگر این زارع میاندوآبی استفاده از روش آبیاری غرقابی برای کنترل جمعیت آفات به ویژه آفت سنک کلزا است.

وی اضافه کرد: کلزاکار نوآور میاندوآبی، با بکارگیری عملی روش‌های سازماندهی نوآورانه و دانش بنیان، مزرعه خود را مدیریت کرده و بهره‌وری را ارتقاء داده، همچنین علاوه بر افزایش عملکرد در مزرعه خود، تجربیات و روش‌های نوآورانه خویش را به سایر کشاورزان منطقه نیز، انتقال می‌دهد.

وی «بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش رقابت‌پذیری، حفاظت از منابع پایه، تنوع‌زیستی، تاب‌آوری و سودآوری در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی» را از مزایای ایجاد مزارع نوآوری برشمرد.

مقدم افزود: کلزاکار نوآور میاندوآبی جزو ۴ کشاورز منتخب استان آذربایجان‌غربی است که در سطح ملی، مورد تایید کمیته شناسایی و انتخاب کشاورزان نوآور کشور، قرار گرفته اند.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب با مطلوب ارزیابی‌کردن وضعیت مزارع کلزا در این شهرستان گفت: امسال با افزایش ۲ برابری نسبت به پارسال، ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافته است و پیش بینی می‌شود بیش از هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شود.

وی با بیان اینکه این شهرستان یکی از قطب‌های تولید دانه روغنی در استان به شمار می‌رود، یادآور شد: دانه روغنی کلزا به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، به منظور قطع وابستگی کشور در این خصوص و عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش تولید روغن در داخل کشور، توسعه و ترویج کشت این محصول استراتژیک یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که در این شهرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی به میزان حدود ۹۵۰ هزار تن از این میزان اراضی تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.