مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام خبر داد

تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: اولین گوساله گوزن زرد ایرانی بعد از یک‌سال وقفه در زادآوری این گونه گوزن، در سایت احیا و تکثیر مانشت و قلارنگ متولد شد.

علیرضا محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با بیان اینکه این گوساله شامگاه سه شنبه متولد شده است، اظهار کرد: طی روز‌های آینده گوساله‌های دیگری نیز در این سایت متولد خواهند شد.

وی توضیح داد: سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ راس گوزن بالغ نر و ماده از این سایت به استان خوزستان منتقل شدند و باتوجه بروز خشکسالی و اینکه گوزن‌های باقیمانده سایت ایلام در سن باوری و لقاح نبودند، زاد و ولد گوزن زرد ایرانی در سایت احیا و تکثیر مانشت و قلارنگ در بهار سال گذشته روی نداد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: علاوه بر این گوساله تازه متولد شده، تعداد دیگری از گوزن‌های ماده سایت مانشت و قلارنگ، روز‌های پایانی آبستنی خود را طی می‌کنند و به تدریج گوساله‌های دیگری در این سایت در روز‌های آتی متولد خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه سایت مانشت و قلارنگ یکی از موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در سطح کشور است، افزود: در طی سال‌های اخیر تاکنون ۵۵ راس گوزن بالغ نر و ماده از ایلام به استان‌های خوزستان، یزد و اردبیل ارسال شده است و سال گذشته نیز ۲ راس گوزن نر بالغ از مازنداران به این سایت آورده شد.

وی در خصوص هدف از جابجایی و انتقال گوزن‌ها به دیگر سایت‌های کشور، اظهار کرد: برای حفظ سلامت ژنتیکی گوزن‌ها در نسل‌های بعدی و کاهش لقاح درون خانوادگی، باید گوزن‌های بالغ نر و ماده بین سایت‌های مختلف جابجا شوند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: محیط زیست ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.