نماینده یونسکو از جاذبه‌های تاریخی خوشاب خراسان دیدن کرد

نماینده سازمان علمی- آموزشی یونسکو به همراه جمعی از پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری از مجموعه جاذبه‌های تاریخی "بابالنگر" و ژئوپارک شهرستان خوشاب در غرب استان خراسان رضوی دیدن کرد.

مناطقی در غرب خراسان رضوی از جمله در خوشاب برای تبدیل شدن به ژئوسایت‌های ژئوپارک شناسایی شده است که می‌توان آنها را برای ثبت در یونسکو نیز معرفی کرد.

روستای "بابا لنگر" از توابع شهرستان خوشاب خراسان رضوی، با داشتن یک مجموعه کم‌نظیر تاریخی و فرهنگی، به عنوان روستای هدف گردشگری در غرب استان، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

این روستا که در منطقه کوهستانی بخش "مشکان" شهرستان خوشاب واقع است، علاوه بر آب و هوای خنک و دلپذیر، چندین بنای ارزشمند تاریخی را در خود جای داده که آرامگاه حاج بابا توکل، آرامگاه میرمطهر، آب انبار، غار، چشمه آب شفا، دژ، کلانتری یا زندان، حمام کهن، سردابه های قدیمی و چهارتاقی بابالنگر (آتشکده) از آن جمله است.

این مجموعه تاریخی که در خرداد ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد و در صورت مرمت و رسیدگی به این مجموعه و برنامه ریزی مناسب و توجه بیشتر می تواند به عامل مهمی برای توسعه این منطقه تبدیل شود.

وجود چندین اثر تاریخی ارزشمند دیگر از جمله پناهگاه زیرزمینی شهر سلطان آباد، گل گنبد، برج دهنه شور، یخچال سلطان آباد، آرامگاه منسوب به "بونصر مُشکان" (دبیر دیوان رسالت دربار غزنویان و استاد ابوالفضل بیهقی، مورخ نامدار)، آبشار و آسیاب های روستای نور آباد و برخی محوطه های تاریخی، بقاع متبرکه و طبیعت زیبای مناطق ییلاقی و گردشگری روستاهای "دره یام، نشیب، داراب و طبس" از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان خوشاب است.

سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.