ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور

مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۹۱ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

شاه‌وردی افزود: آبگیری آب‌انبار‌ها همه ساله از اوایل دی‌ماه در شب‌های سرد زمستان انجام می‌شود و گروهی از مردم که این سنت حسنه را که از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبار‌ها می‌کنند.

وی گفت: در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبار‌های قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند.

شاه وردی گفت: در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم‌اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود.

وی افزود: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری، به مخازن آب‌انبار‌ها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند.

وی گفت: این مراسم با شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

برچسب ها: آبگیری ، ثبت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.