به بهانه روز جهانی اتیسم مطرح شد

آگاهی خانواده و جامعه مهم ترین عامل در شناسایی بیماری اتیسم

ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از بیماری اتیسم و عدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

طالب محمدی با بیان اینکه ۱۴ فروردین (دوم آوریل) به عنوان روز جهانی آگاه سازی اتیسم در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، گفت: روز جهانی آگاهی از اتیسم، روز افزایش آگاهی آحاد جامعه در مورد این اختلال است، زیرا تنها آگاهی می‌تواند منجر به پذیرش آن شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: افراد دارای اختلال اتیسم دنیا را متفاوت‌تر از دیگران می‌بینند، می‌شنوند و احساس می‌کنند و دو خصوصیت اصلی اختلال در ارتباط کلامی و تعاملات اجتماعی در رفتار وعلایق آنان مشهود است.

وی عنوان کرد: در سال جاری، شعار "اتیسم ورسالت اجتماعی همگان" از سوی سازمان بهزیستی کشور برای روز آگاهسازی در زمینه اختلال طیف اوتیسم انتخاب شده است.

محمدی یادآور شد: ۱۲۳ دانش آموز دارای اختلال اتیسم در دوره‌های مختلف تحصیلی از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی دریافت می‌کنند.

آمار مبتلایان به اوتیسم در استان رو به افزایش است

محمدی با اشاره به آمار رو به افزایش اتیسم در استان، گفت: اتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

وی با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری یک در هشتاد یا یک درصد است وابتلا به آن در پسران چهار برابر دختران است، افزود: ژنتیک مهمترین عامل در ابتلا به این اختلال است.

به گفته وی با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودکان که از سنین زیر سه سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی موثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

محمدی افزود: در اجرای تفاهم‌نامه منعقده با انجمن اتیسم استان و با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد، تمام دانش آموزان طیف اتیسم استان به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی قدس سنندج مورد درمان و ویزیت قرار گیرند.

ساخت مدرسه توانبخشی ویژه دانش آموزان اتیسم

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه گفت: اولین مدرسه آموزشی و توانبخشی خیرسازویژه دانش آموزان اتیسم در سه هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای۱۰ کلاس درس، اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضا‌های مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی در سنندج کلنگ زنی شده است.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اتیسم ۱۰ برابر مدارس عادی است، افزود: از مسئولان و خیرین انتظار می‌رود که همواره دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.