باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

یک روز از ماه میهمانی خدا در کنار ارتشیان در مرز‌های شرقی کشور

در حالیکه مردم همزمان با غروب خورشید در کنار خانواده خود افطاری می‌کنند، هستند کسانی که در مرز‌ها برای امنیت کشور ایثار می‌کنند.

اغلب مردم ماه مبارک رمضان را در کنار خانواده و عزیزان خود بوده و با همدیگر افطاری می‌کنند؛ اما هستند کسانی که به دور از خانه و کاشانه خویش در حال حراست و صیانت از مرز‌های خانه پدری و سرزمین مادریشان هستند.

ماه رمضان فرصتی شد تا ما مهمان سربازان ارتش در یکی از پایگاه‌های مرزی شرق کشور در شهرستان تایباد شویم؛ جایی که سربازانش خود میهمان خدا هستند.

پایگاه تقریبت وسیعی است و مجهر به سامانه‌های نظامی و دفاعی. ضلع شرقی آن به خط مرزی ایران و افغانستان ختم می‌شود و کمتر از ۵۰۰ متر با ابنیه مرزی افغانستان فاصله دارد.

یک روز از ماه میهمانی خدا در کنار ارتشیان در مرز‌های شرقی کشور

روزه خود را در پست نگهبانی باز می‌کنیم

با یکی از سربازان هم صحبت شدیم؛ او که از قوم کرمانج و اهل شیروان خراسان شمالی است، با صدای کلفتش می‌گوید: در ایام ماه مبارک رمضان و هنگام افطار روزه خود را تنها و در پست نگهبانی باز می‌کنیم.

این سرباز می‌افزاید: باعث افتخارم است که در همه جا و همه حال حافظ امنیت کشورم هستم و فرقی نمی‌کند ماه رمضان یا بقیه روز‌های سال باشد.

یک سرباز دیگر می‌گوید: پاسبانی با دهان به روزه و در آب و هوای کویری منطقه سختی‌های خودش را دارد؛ ولی همین که پیشگاه خداوند اجر و پاداشی دارد، روزه برای ما شیرین و دلنشین می‌شود.

یک روز از ماه میهمانی خدا در کنار ارتشیان در مرز‌های شرقی کشور

وی ادامه می‌دهد: ارتش در مرز‌های شرق و شمال شرق کشور از هر گونه اختلال در نظم و امنیت کشور جلوگیری می‌کند و ملت شریف ایران از این بابت خاطرشان راحت باشد.

خورشید کم کم خود را به افق نزدیک‌تر می‌کند؛ صدای اذان از بلندگو پخش می‌شود و سربازانی که در وقت آزاد هستند خود را برای افطاری آماده می‌کنند.

یک سرباز که در خاکریز نگهبانی مستقر است، بیان می‌کند: از همه بیشتر همین حال و هوای خاص مرزو سکوتی که در شب در آن حاکم است را دوست دارم و در خلوتم برای عاقبت بخیری خود و هموطنانم دعا می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: همه ما با خدمت در مرزها، سخن پیامبر گرامی اسلام (ص) را که می‌فرمایند «سلامت و امنیت دو نعمت ناشناخته هستند» به خوبی درک می‌کنیم و ارزش آن را می‌فهمیم.

یکی از سربازان که در حال وضو برای نماز است، اظهار می‌کند: تا کنون ۲ نوبت از ماه رمضان را در حین خدمت گذرانده ام که برکت آن را در تقویت اخلاقیاتم دیده ام و دوران سربازی در مرز‌ها برای من یکی از بهترین لحظات زندگی ام خواهد بود.

یک روز از ماه میهمانی خدا در کنار ارتشیان در مرز‌های شرقی کشور

او می‌گوید: پاسگاه ما رنگین کمانی از اقوام ایرانی است و گویی هر نفر به نمایندگی از هر ناحیه از ایران اسلامی در اینجا مشغول حراست از مرز‌های کشور هستند.

در وقت اذان پاسگاه حال و هوای معنوی به خود می‌گیرد و از هر کمین و برجک و خندقی دست‌ها رو به آسمان است و نوایی ملکوتی بر می‌خیزد؛ «ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب». پروردگارا دل هایمان را پس از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن و از سوی خود رحمتی بر ما ببخش؛ زیرا تو بسیار بخشنده ای.

جمهوری اسلامی ایران ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که ۳۰۰ کیلومتر آن در خراسان رضوی واقع شده است و شهرستان‌های خواف، تایباد، تربت جام و صالح آباد در خاک ایران با ولایت هرات در طرف افغانستان با یکدیگر همسایه هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
بنده انتقاد دا رم‌ از برنامه‌های دولت سال گذشته نزدیک به يک صد نفر از نیروهای انتظامی در سراسر کشورمان شهید شدند چرا باید نیروی انتظامی هم امنیت مرزهای کشور به عهده داشته باشد وهم امنیت شهرهارا چرا ارتش‌ نمیزاری برای امنیت مرزی من نمیدونم ارتشی که این همه نیرو داره امکانات داره بایستی مرز به عهده بگیره حالا خوبه که سپاه عزیز دل مردم در مرزها به نیروی انتظامی کمک میکنه لطفا این موضوع بررسی بشود واصلاح بشه
Iran (Islamic Republic of)
معراج
۰۲:۳۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
خدا قوت پهلوان... پهلوان واقعی تو هستی... نه این فوتبالیستای ژل زده
Iran (Islamic Republic of)
شهناز
۰۲:۳۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
خدا قوت داداشای عزیزم... هیچ کسی مظلومیت شما را درک نکرده مگر کسی که برادر یا فرزندش لب مرز ها ی شرقی با آن همه اشرار. و بی امنیتی و اب و هوای 60درجه دما. گرد و خاک مواجه شده است..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
من خودم سرباز مرز بودم تکاور ارتش ما هم ازاین سختیها کشیدیم بلاخره خدمت یک وظیفه است درمقابل کشور ومردم عزیزمان ماهم شکایتی نداریم امیدوارم تمام حافظان ایران در سلامت باشن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۳:۵۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
خدایی دم همشون گرم پایدار باشند همه سربازهای ایران
Iran (Islamic Republic of)
اکبر صیام پور
۱۸:۲۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
برادرم سرباز مرزهای شرق بود درخدمت درحین ماموریت درخط مرزی دچار تصادف شد پایش شکستگی شدید پیدا کرد بایکصد بیست پیچ وبلاک بزرگ جراحی شد وقتی برای پیگیری رفتیم گفتند خط مرزی تصادف بوده وباید از سربازی که به اش زده شکایت کنید اون بنده خدا گفت دستور چراغ خاموش داشتیم پدرم گفت آن سرباز بیگناه است آخر خدمت برای زمان درمان اضافه خدمت نگه اش داشتند اما در یک تصادف رانندگی در شهر جان باخت پدرم که راننده کامیون بود به بالینش رسید وازآن روز به بعد دیگر قدرت رانندگی سبک راهم نداشت وداغ فرزندمان ناگهانیش را رقم زد می‌گویید داریم بله این روزگار بود برای ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
سال ۶۵ لای کوههای قصر شیرین درشیارها در سنگر کمین دشمن بودیم گشتی های عراقی میدانند که کی بیایند تا نگهبان ها یا خوب باشند یا درحال چرت زدن باشندخلاصه ساعت چهار صبح بود که خواب فشار میاورد هم سنگر من ساعت ها بود که خواب بود ولی من از ترس جونم خواب به چشمان نمی امد یه صدای قوطی کنسرو خالی شنیدم این کلک گشتی ها بود که اگر سنگر کمین خواب بود یا بیدار می فهمیدند خلاصه دوستم را بیدار کردم گفتم بلند شو گشتی عراقی اومده گفت بزار بخوابیم شاید دسته ادوات هست که نگهبانی غذا خورده پرت کرده پایین.گفتم اونا از ما خیلی دورند نمیشه.خلاصه در شبی که ابری بود و نور نبود و حتی نمی توانستی چند قدمی خود را ببینی دیدم بله صدای پا می آید ناگفته نماند که به پایشان پارچه پتو می بستند که صدا ندهد ولی درآن سکوت وهم انگیز خدا کمک کرد و من شنیدم دیگر جایز نبود شروع کردم به تیراندازی با تیر بار دوستم هم شروع کرد به شلیک ازپی چی.خلاصه اتریشی بپا کردیم که ا ن سرش ناپیداصبح تو با دوتا جنازه گشتی عراقی مواجه شدیم و تشویقی و مرخصی و یادش بخیر .خدارو شکر الحمدولله که الان جنگ نیت وامنیت برقرار است.وباید قدر بدانیم وشکر کنیم ملک علی سرباز وظیفه ل۸۱ گردان ۱۹۵ و جانباز و آزاده التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
جدی شده از سربازان نیروی انتظامی گزارش بگیرید که هم لب مرز خدمت میکنند و هم داخل شهر تمام شهدا از نیروی انتظامی هست
آخرین اخبار