پلنگ یک شهروند اهل زاوه خراسان رضوی را مصدوم کرد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زاوه گفت: پلنگ یک شهروند اهل زاوه خراسان رضوی را مصدوم کرد

احمد مظلوم پناه  با اشاره به بررسی میدانی محل حادثه توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست زاوه افزود:محل حادثه نزدیک به خط الراس قله و زیستگاه طبیعی پلنگ است و زمان وقوع این حادثه پلنگ در داخل حفره ای در کوه مشغول استراحت بوده که به علت حضور این افراد در شرایط مقابله قرار گرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زاوه گفت: این فرد از ناحیه صورت و دست راست مصدوم شده اما خوشبختانه حال عمومی وی مساعد و خوب است.

مظلوم پناه افزود: از عموم شهروندان تقاضا می شود با توجه به این که در فصل زادآوری وحوش قرار داریم و حیوانات وحشی نسبت به نوزاد خود حساسیت ویژه ای دارند به هیچ عنوان به مناطق کوهستانی که زیستگاه طبیعی وحوش است وارد نشوند و در صورت لزوم موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این که انسان‌ به طور دائمی زیستگاه گونه هایی چون پلنگ را کوچک و محدود کرده و به زیستگاه‌های باقی مانده نیز تعرض کرده‌ است مواجه انسان با این گونه ها افزایش یافته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست زاوه تاکید کرد: افراد باید در صورت مواجهه با پلنگ، راه فرار را برای این حیوان باز بگذارند و به هیچ وجه کنجکاوی نکرده و نزدیک حیوان نشوند.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده است و در کنار اردک سرسفید جزو گونه‌های در معرض خطر (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاههای حیوانات وحشی به شمار می رود و گونه های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می شود.

این زیستگاه ارزشمند ۵۸ هزار هکتاری که در حد فاصل سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار گرفته است در صورت توجه مسوولان می‌تواند به عنوان یکی از ذخیره گاههای مهم گونه های جانوری در استان و کشور و مکانی برای گردشگران طبیعت محسوب شود.

استان خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم های متفاوت و اکوسیستم های متنوع، از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و تا کنون حدود ۴۸۵ گونه مهره‌دار در محدوده این استان شناسایی شده است و تمامی گونه‌های خانواده گربه سانان کشور در محدوده خراسان رضوی حضور دارند.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار