سه شکارچی غیرمجاز در مشهد دستگیر شدند

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مشهد گفت: سه شکارچی غیرمجاز در این شهرستان دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شدند.

هادی موسی‌پور روز شنبه با بیان‌اینکه دستگیری این شکارچیان غیرمجاز در قالب دو عملیات جداگانه صورت گرفته است، گفت: در نخستین ماموریت پیرو گزارش رسیده از سوی همیاران حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر شکار غیر مجاز یک رأس آهو توسط فردی معلوم و سابقه‌دار در منطقه حفاظت شده کوه بزنگان با قصد انتقال لاشه حیوان جهت فروش به مشهد، بلافاصله موضوع در دستور یگان حفاظت محیط زیست این اداره قرار گرفت.

وی بیان کرد: با اشراف اطلاعاتی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس، یک دستگاه پراید حامل لاشه یک راس آهو شکار شده در محل ایست و بازرسی «اسماعیل‌آباد» در ابتدای حوزه استحفاظی شهر مشهد متوقف و پس از بررسی‌های صورت گرفته اجزای آهو کشف و در راستای اعمال ماده ۱۴ قانون شکار و صید، خودرو توقیف و متخلف بازداشت شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد اظهار کرد: در ماموریت دیگری پیرو گزارش رسیده از سوی دوست‌داران طبیعت مبنی بر حضور یک دستگاه خودروی پراید با ۲ سرنشین با رفتار مشکوک در حاشیه منطقه حفاظت «أرس سیستان»، بلافاصله موضوع با قید فوریت در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این عملیات خودروی مذکور حین خروج از منطقه متوقف و از آن اجزای ۲ راس قوچ وحشی، ۲ دستگاه دوربین چشمی، ۲ قبضه کارد سلاخی آغشته به خون، ۲ قبضه چاقو، کوله پشتی و لباس استتار کشف و در راستای اعمال ماده ۱۴ قانون شکار و صید تمامی این کشفیات توقیف شد.

موسی پور گفت: در قالب هماهنگی صورت گرفته با قاضی کشیک، خودروی مذکور به پارکینگ منتقل و متخلفان بازداشت و نسبت به تشکیل پرونده آنان اقدام شد.

منطقه حفاظت‌ شده ارس سیستان، در استان خراسان رضوی در شمال غرب مشهد واقع شده‌ است.

این منطقه در رشته‌کوه هزار مسجد در راستای رشته‌کوه البرز قرار دارد. ارتفاع بلندترین کوه این منطقه به‌ نام هزار مسجد سه هزار و ۱۰۰ متر است، وسعت این منطقه ۹۲ هزار هکتار بوده‌ است ولی به علت قطع بی‌رویه درختان این جنگل، اکنون به چهار هزار هکتار رسیده‌ است.

نزدیک‌ترین روستا به این جنگل، روستای «لایین» از توابع شهر کلات است البته منطقه ارس سیستان به صورت مشترک در چند شهرستان از جمله کلات، مشهد و چناران واقع است.

منطقه حفاظت شده ارس سیستان، پوشیده از درختان جنگلی ارس و گونه‌های جانوری آن عبارتند از پلنگ ایرانی، کَل و بز وحشی، قوچ و میش اوریال، گراز، گرگ و پرندگانی چون کبک دری، کبک معمولی، تیهو، انواع سهره و انواع پرندگان شکاری است که حفاظت از آنها به عهده اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کلات نادری است.

ارس سیستان از سال ۱۳۷۶ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در سال ۱۳۷۸ به منطقه حفاظت‌ شده ارتقاء یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.