اعضای مهم ناتو از مارک روته به عنوان رئیس آینده این بلوک نظامی حمایت می‌کنند

آمریکا، انگلیس و دیگر اعضای اصلی ناتو گفته اند که از نخست وزیر هلند به عنوان دبیرکل جدید بلوک نظامی ناتو حمایت خواهند کرد.

کاخ سفید روز پنجشنبه از روته حمایت کرد و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت که واشنگتن قبلا موضع خود را به سایر کشور‌های عضو منتقل کرده است.

او گفت: «ایالات متحده به متحدانش در ناتو، اعلام کرده است که آقای روته دبیر کل عالی ناتو خواهد بود.»

برلین همچنین حمایت خود را از روته اعلام کرده است و دفتر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر مستعفی هلندرا به عنوان «نامزد برجسته» برای تصدی سمت دبیر کل ینس استولتنبرگ توصیف کرده است.

استفن هبستریت، سخنگوی شولتس در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: صدراعظم شولتس از نامزدی مارک روته به عنوان دبیرکل جدید ناتو حمایت می‌کند. او از «تجربه روته، تخصص بالای او در سیاست امنیتی و مهارت‌های دیپلماتیک قوی» تمجید کرد.

انگلیس نیز همین موضع را اتخاذ کرد. سخنگوی دولت انگلیس در بیانیه‌ای به رسانه‌های انگلیسی گفت: «انگلیس قویاً از مارک روته، نخست‌وزیر هلند برای جانشینی ینس استولتنبرگ به عنوان دبیرکل ناتو حمایت می‌کند».

یک مقام ارشد فرانسوی به رویترز گفت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یکی از حامیان اولیه روته بود و سال گذشته این موضوع را با او در میان گذاشت.

با این حال، در حالی که دیپلمات‌های ناشناس به رویترز گفتند که ۱۶ کشور دیگر ناتو نیز از روته برای این نقش حمایت می‌کنند، انتصاب او مستلزم رأی متفق القول از ۳۱ عضو این اتحادیه است. وزارت خارجه لهستان خاطرنشان کرد که ورشو از هیچ نامزدی حمایت نکرده است، در حالی که مقامات مجارستان و ترکیه نیز مواضع خود را اعلام نکرده اند.

استولتنبرگ - نخست وزیر سابق نروژ - که در سال ۲۰۱۴ به عنوان سیزدهمین دبیرکل ناتو روی کار آمد، قرار است در اکتبر به دوره طولانی یک دهه خود به عنوان دبیرکل ناتو پایان دهد. اگرچه او در ابتدا قرار بود در اکتبر ۲۰۲۲ این سمت را ترک کند، اعضا در نهایت دو بار به تمدید ماموریت او تا یک سال دیگر رای دادند و دلیل آن «چالش‌های امنیتی» مداوم مرتبط با درگیری در اوکراین بود.

روته از سال ۲۰۱۰ تاکنون چهار دوره به عنوان نخست وزیر هلند خدمت و او را به طولانی‌ترین رهبر تاریخ هلند تبدیل کرده است. او پیش از انتخابات سال گذشته گفت که با تشکیل کابینه جدید از سیاست کناره‌گیری می‌کند و تا تکمیل این روند در سمت سرپرستی باقی می‌ماند.

پیش از این نیز، سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که آمریکا و انگلیس در حال متقاعد کردن سایر کشور‌های گروه هفت G ۷ برای انتصاب یک فرستاده در امور اوکراین هستند. فرستاده ویژه اوکراین به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دسترسی دائمی خواهد داشت و همچنین باید جلوی اقدامات رئیس جمهور اوکراین را که با واشنگتن و لندن هماهنگ نیست، بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار