موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک:

جهان با دهه خطرناکی مواجه است

طبق بررسی‌های موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، جهان در میان درگیری‌های مداوم با یک دهه خطرناک روبرو خواهد شد.

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) مستقر در لندن پیش‌بینی می‌کند که جهان در پس‌زمینه درگیری‌هایی که در قاره‌های مختلف شعله‌ور شده است احتمالا با «دهه خطرناک‌تری» مواجه است.

در بولتن سالانه «تراز نظامی» که توسط این مؤسسه تهیه شده است، آمده است: وضعیت کنونی در حوزه امنیت نظامی نشان می‌دهد که احتمالاً دهه خطرناک‌تری در راه است که مشخصه آن استفاده بی‌شرمانه از نیروی نظامی توسط برخی برای تحقق ادعای خود است. 

به گفته این سازمان، وخامت امنیت منجر به این واقعیت شده است که هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲.۲ تریلیون دلار آمریکا رسیده است که نشان دهنده افزایش ۹ درصدی نسبت به سال قبل است. این موسسه پیش بینی می‌کند که این میزان در سال جاری رشد داشته باشد.

به طور جداگانه مشخص شده است که بسیاری از کشور‌های اروپایی از سال ۲۰۱۴ هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده اند. بنابراین، از زمان الحاق کریمه به فدراسیون روسیه، کشور‌های ناتو، به استثنای ایالات متحده، هزینه‌های دفاعی خود را در این زمینه ۳۲ درصد افزایش داده اند. 

مشخص شده است که ایالات متحده جایگاه اول در هزینه‌های نظامی را حفظ می‌کند. بنابراین، ایالات متحده ۴۱ درصد از هزینه‌های جهانی و ۷۰ درصد از هزینه‌های اتحاد آتلانتیک شمالی را به خود اختصاص داده است. به گفته این موسسه، هزینه‌های دفاعی در روسیه و چین نیز افزایش یافته است که همراه با ناتو بیش از ۷۰ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار