رونق صادرات در دروازه طلایی شرق کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس آمار، بیش از یک سوم صادرات کشور به افغانستان از سایت مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی انجام می‌شود.

اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با "رادیو انقلاب" به تشریح بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی استان پرداخت و با تأکید بر اینکه پس از گذشت ۴۵ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اقتصادی در این خطه از کشور هستیم، گفت: خراسان جنوبی بیشترین مرز زمینی با کشور افغانستان را دارد و این مرز، فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالا است.

او افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۵۰ میلیون دلار صادرات به کشور افغانستان، تنها از سوی سایت مرزی ماهیرود صورت گرفته است.

معاون استاندار با اشاره به اینکه کشاورزی از پیشران‌های اقتصادی استان است، بیان کرد: با توجه به تلاش‌ها صورت گرفته، خراسان جنوبی هم اکنون تولید کننده اول زرشک بی دانه در سطح جهان است و با تولید بیش از ۱۱ هزار تن عناب هم رتبه اول کشور را داریم.

به گفته او؛ خراسان جنوبی در زعفران هم از لحاظ تولید رتبه دوم و از لحاظ کیفیت رتبه اول کشور را دارد.

اشرفی با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه گذاری اقدامات بی نظیری در استان صورت گرفته، اظهار کرد: کارخانه فولاد قاینات با سرمایه گذاری بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و با تولید بیش از ۸۰۰ هزار تن فولاد از این جمله است که در صدد تکمیل این زنجیره و ایجاد واحد‌های پایین دستی فولاد در استان هستیم.

معاون استاندار در ادامه به ایجاد کارخانه کویرتایر به عنوان یکی از مهمترین تأمین کننده‌های لاستیک در کشور اشاره کرد که روزانه حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار تایر خودروی سواری تولید می‌کند، بیان کرد: فاز توسعه این واحد برای تولید انواع تایر‌های ماشین آلات سنگین و معدنی با حضور رئیس جمهور کلنگ زنی شد و امیدواریم در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

او با اشاره به معادن استراتژیک و ساختار زمین شناسی منحصر به فرد و غنی خراسان جنوبی، گفت: از این معادن منحصر بفرد می‌توان به معادن طلا و سنگ‌های نیمه قیمتی و گوهرسنگ‌ها اشاره کرد.

اشرفی عنوان کرد: با وجود این ظرفیت‌ها ۳ واحد فرآوری و استحصال طلا در استان ایجاد شده و با هدف گذاری‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال آتی ظرفیت تولید طلای خراسان جنوبی به یک تن در سال برسد و در قالب شمش روانه بازار شود.

معاون استاندار به وجود معادن زغالسنگ استان هم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ۷۶ درصد زغالسنگ خاورمیانه و بیش از ۸۰ درصد زغالسنگ کشور در محدوده معادن زغالسنگ شهرستان طبس قرار دارد، در راستای تکمیل زنجیره این ماده معدنی، کارخانجات کنسانتره زغالسنگ و کک در استان ایجاد شده است.

به گفته او زغالسنگ طبس به تکمیل زنجیره‌های مهم تولید فولاد و ذوب آهن اصفهان کمک کرده و سبب ایجاد ده‌ها هزار شغل در کشور شده است.

اشرفی صنایع دستی و گردشگری را از دیگر پیشران‌های اقتصادی استان نام برد که پس از انقلاب شکوفا شده و گفت: با وجود پتانسیل سنگ‌های نیمه قیمتی، عقیق، شجر و ... در چهار شهرستان استان بیش از ۱۲۰ کارگاه گوهر تراشی برای تولید نگین و تراش سنگ‌های نیمه قیمتی برای کاربرد در جواهرسازی‌ها ایجاد شده است.

معاون استاندار در زمینه گردشگری افزود: خراسان جنوبی با جاذبه‌های بی نظیر گردشگری و سابقه تاریخی چند هزار ساله بیش از هزار اثر ملی ثبت شده دارد و در این راستا بیش از ۱۰ هتل ۱۴ مهمانپذیر، ۸۴ بومگردی و حدود ۳۴ مجتمع بین راهی ایجاد شده است.

او گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی با تولید روزانه بیش از مصرف در تولید گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر خود کفا است و بخشی از تأمین و تنظیم بازار کالا‌های یاد شده در استان‌های همجوار را نیز به عهده دارد.

به گفته استاندار  پس از انقلاب و به ویژه در دولت سیزدهم در بحث احداث نیروگاه‌های خورشیدی، ایجاد واحد‌های فرآوری محصولات معدنی از جمله کنسانتره آهن، کاتد مس، کک و... اقدامات مؤثری انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار