دادستان آلاباما: روش اعدام با گاز نیتروژن دوباره استفاده خواهد شد

دادستان کل آلاباما می‌گوید روش اعدام با گاز نیتروژن که هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ آمریکا انجام شد، دوباره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استیو مارشال، دادستان کل ایالت آلابامای آمریکا دیروز در یک کنفرانس خبری گفت: اعدام «کِنِت یوجین اسمیت» با استفاده از گاز نیتروژن، تجربه موفقی بود که در آینده نیز تکرار خواهد شد.

پنجشنبه برای اولین بار در تاریخ آمریکا از روش خفگی با گاز نیتروژن برای اعدام یک قاتل استفاده شد؛ فرآیندی که هدف آن ایجاد خفگی با کاهش اکسیژن (هیپوکسی) و وادار کردن فرد به استنشاق نیتروژن خالص از طریق ماسک است.

به گزارش سی بی اس نیوز، مارشال جمعه گفت: «آنچه دیروز رخ داد برای ما یک درس بود. از این پس، خفگی با نیتروژن دیگر یک روش اعدامِ آزمایش‌نشده نیست بلکه یک روش اثبات‌شده است.»

پس از آنکه اسمیت در سال ۲۰۲۲ از اعدام به روش تزریق مرگبار جان سالم به در برد، امسال به صورت آزمایشی از روش جدید اعدام با گاز نیتروژن برای کشتن او استفاده شد؛ روشی که انتقاد فعالان حقوق بشر را به همراه داشته است.

اسمیت در سال ۱۹۸۹ همسر یک کشیش را به درخواست شوهرش و در ازای دریافت هزار دلار به قتل رسانده بود. گفته می‌شود که این کشیش، اسمیت و یک فرد دیگر را برای کشتن همسرش اجاره کرده بود تا از بیمه عمر او استفاده کند. اما زمانی که تحقیقات قتل روی او به عنوان مظنون متمرکز شد، یک هفته بعد از قتل همسرش خودکشی کرد.

همدست اسمیت سال ۲۰۱۰ اعدام شد و خود او هم برای اولین بار هشت سال قبل به اعدام محکوم شد تا اینکه در نهایت روز پنجشنبه بعد از ۳۴ سال حبس، حکم اعدام او با استفاده از گاز نیتروژن اجرا شد.


بيشتر بخوانيد
اولین اعدام با گاز نیتروژن در آمریکا


استفاده از گاز نیتروژن برای اعدام اسمیت پیش از اجرای حکم با چندین چالش حقوقی مواجه شد اما دادگاه عالی حکم داد که ایالت آلاباما از اختیارات قانونی لازم برای اجرای این نوع اعدام برخوردار است و روز پنجشنبه دادگاه اجازه داد که اعدام طبق برنامه پیش برود.

اعدام اسميت با گاز نیتروژن

دادستان آلاباما مدعی است که ۴۳ زندانی دیگر که در این ایالت به اعدام محکوم شده‌اند، درخواست کرده‌اند با روش خفگی با گاز نیتروژن اعدام شوند!

آلاباما اعدام با گاز نیتروژن را در سال ۲۰۱۸ تصویب کرد. دو ایالت اوکلاهاما و می‌سی‌سی‌پی نیز استفاده از نیتروژن را برای اعدام تایید کرده‌اند ولی تاکنون به جز آلاباما هیچ ایالت دیگری از این روش برای اعدام استفاده نکرده است.

انتقاد کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی از اعدام با گاز نیتروژن در آمريكا

اتحادیه اروپا و سازمان ملل اولین اعدام با گاز نیتروژن در آمریکا را محکوم کردند. فولکر تورک، کمیسرحقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که روش جدید خفگی با گاز نیتروژن می‌تواند «شکنجه یا رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز» قلمداد شود.

حدود ۲۷ ایالت آمریکا مجازات اعدام را اجرا می‌کنند که روش اصلی، اعدام با تزریق مواد کشنده است. با این حال، داده‌های کالبدشکافی نشان می‌دهد که تزریقات کشنده اغلب به شدت دردناک است. یک شرکت داروسازی که بیشترین مواد شیمیایی را در اعدام‌ها تولید می‌کند، تولید خود را در سال ۲۰۰۹ به حالت تعلیق درآورد. همین باعث شد ایالت‌ها در سال‌های اخیر به روش‌های جایگزین روی آورند.

آخرین بار در سال ۱۹۹۹ در آمریکا یک زندانی با گاز هیدروژن سیانید (HCN) اعدام شد. 

مجازات اعدام در آمریکا موضوعی بحثبرانگیز است. با این حال، طبق نظرسنجی موسسه گالوپ، ۵۳ درصد شهروندان ایالات متحده از مجازات اعدام افرادی که مرتکب قتل شده‌اند، حمایت می‌کنند.

آمریکا یکی از معدود کشور‌های غربی است که هنوز هم مجازات اعدام را اجرا می‌کنند. در سال گذشته در این کشور ۲۴ مورد اعدام با تزریق مرگبار صورت گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
نکنید این کارها را!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
بازیگران ایرانی هشتک نمیزنن ؟
شهاب حسینی و رامبد و بقیه کجان ؟
آمریکا داره آدمکش هارو اعدام میکنه حس انسان دوستی سلبریتی ها پس کجاست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
نه به اعدام گویان کجا هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
آیا نمیشود از گازی مانند مونو اکسید کربن که میگویند مرگ آرام و خاموشی دارد استفاده کرد؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اگر حکم اعدام نباشه . سنگ روی سنگ بند نمیشه
اعدام به روشی باید انجام بشه که طرف زجر کش نشه
به هرحال اون شخصی که محکوم به اعدام هست زندگی افراد دیگری رو گرفته پس باید با جانش بهاش رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اینا حامیان رژیم کودک کش صهیونیست هستند غربزده ها بفهمید ...سرشون نمیشه کی طرفدارشونه کی نه.
آخرین اخبار