در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۸۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۴.۵۱ درصدی در پله ۷۲۷ هزار و ۹۶۲ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۸۵ درصدی در تراز ۲۵ هزار و ۲۷۹ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت لاستیک با افزایش ۱.۳۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت استخراج نفت به جز کشف در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت محصولات چوبی با افت ۱۷.۷۰ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۲ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۵ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان ، یکشنبه ۴ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومان، سه شنبه ۴ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۳ هزار و ۸۸ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

آسایش بیان کرد: در این هفته کاری بازار سرمایه هر پنج روز شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها بود به طوری که شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۹۳۳، ۶۳۳، ۴۹۵، ۹۰۴ و ۱۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار خارج شد تا در نهایت این هفته بازار خروج نقدینگی ۳ هزار و ۸۸ میلیارد تومانی را شاهد باشد.

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲ ميليون و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

کاهش توجهات به گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی با افزایش فاکتور ترس

در ادامه وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اول هفته دستورالعمل فروش خوراک (نفت) به پالایشگاه‌ها و خرید فرآورده‌های اصلی (گازوئیل و بنزین و غیره) از آن‌ها منتشر شد. به این ترتیب تحت تاثیر جو منفی حاکم شده در گروه پالایشی به دلیل کاهش قیمت بنزین خریداری شده از آن‌ها (خصوصا بنزین معمولی با اکتان ۸۷) تقریبا همه بازار منفی شد و سهامداران بورسی دوباره شوک جدیدی را تجربه کردند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: جو منفی کل هفته ادامه دار بود و چهارشنبه با تعادل به کار خود پایان داد. وقتی فاکتور ترس پررنگ می‌شود، کسی به اخبار مثبت توجه نمی کند. برخلاف انتظار، کسی به گزارش‌های خوب شرکت‌های مختلف توجه نکرد. البته در روز‌های آتی با شفاف‌تر شدن فضا و فروکش کردن هیجان منفی، احتمالا توجه به گزارش‌ها بیشتر خواهد شد.

او افزود: وقتی در بازار پنیک به وجود می‌آید، نماد‌های کوچک به شدت بد رفتاری می‌کنند. به همین دلیل اثر روند نزولی در پرتفو‌های سرمایه گذاران خرد بیشتر احساس می‌شود. خروج پول‌ها از سهام و حق تقدم و همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت، به هدف سرمایه گذاری در سایر بخش‌های اقتصاد است که تلاطم را در بازار‌های موازی بیشتر خواهد کرد.

وفایی می‌گويد: ارزش دلاری بازار بورس ایران برمبنای دلار نیما به ۲۱۶ و بر مبنای دلار آزاد به ۱۵۴ میلیارد دلار رسید. اکثریت دوره‌ها رشد دلار باعث رشد بازار بورس شده، ولی این‌بار بخاطر عوامل بیرونی و غیراقتصادی نه تنها موثر نبوده بلکه معکوس نیز بود. اما تداوم این روند قطعا استارت بازار را خواهد زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار