فرایند مولدسازی باید به آرامی انجام شود

کارشناس اقتصادی گفت: دولت سعی دارد مولدسازی را تسریع کند در صورتی که باید به آرامی این فرایند را پیگیری کرد تا ظرفیت کارشناسی و رسیدن به قیمت واقعی فراهم شود.

در ویژه برنامه انتخاباتی بالاتر، موضوع مولدسازی اموال دولتی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نظرات مخالفان و موافقان این موضوع بررسی شد و میدری و قربانزاده دو کارشناس اقتصادی به سوالاتی پاسخ دادند.

میدری گفت: با مقرراتی که در ایران حاکم است مولدسازی به اهداف تعیین شده دست پیدا نمی‌کند بلکه به نظام سیاسی ضربه وارد خواهد کرد و ما را دچار مسائل اجتماعی متعدد می‌کند. این ادعا مبتنی بر تجربیات داخلی و خارجی است. مولدسازی در حوزه‌هایی مثل مدارس آموزش و پرورش و یا کارخانه‌ها و یا در حوزه‌های زمین و دارایی‌های منقول را باید جدا کنیم و هرکدام قواعد خود را دارد.

او افزود: در بحث کارخانه‌ها تجربه نشان می دهد کشور‌هایی که بدون واگذاری بنگاه‌های دولتی به سمت رفع موانع تولید بخش خصوصی می‌روند، با سرعت بیشتری بخش خصوصی را رشد داده اند. اما کشور هایی که بنگاه‌های دولتی را واگذار کرده اند، این واحد‌ها با رشد تولید و بهره وری رو به رو می‌شوند. علت این است کارخانه‌هایی که توسط دولت ایجاد می‌شود، اساسا برای تملک بخش خصوصی مناسب نیست.

قربانزاده گفت: دارایی مالی نسبت به دارایی ثابت و مال غیرمنقول سیاستگذاری‌های متفاوتی دارد. هیچ‌کسی روی این اختلاف ندارد که در مولدسازی در یک دارایی بهتر استفاده شود. دولت دارایی‌های زیادی دارد و حتی در مواردی اختلافی در مورد اشراف به دارایی‌ها وجود دارد. در حوزه دارایی غیرمنقول شیوه‌ای که به سراغ استفاده بهتر برویم و واگذاری به عموم مردم انجام شود، شایسته است و کمتر می‌شود به این بخش ایراد وارد کرد.

میدری در پاسخ به این موضوع گفت: کسی با مولدسازی مخالف نیست، اما سیاستی که دولت دارد، به مولد شدن دارایی‌های منجمد منجر نمی‌شود و به دولت ضربه می‌زند. کشور‌های دیگر مثل آمریکا در برای مولدسازی روش مزایده تکرار شونده را به کار گرفتند، اما در ایران چنین روندی وجود ندارد و اگر دارایی فروخته شود، با قیمت پایین فروخته می‌شود و خریدار دارایی را مولد نمی کند.

قربانزاده در ادامه بحث گفت: ارزش مبادله به مطلوبیت نهایی آن کالا برای مصرف کننده است، اگر در رقابت و شفافیت قیمتی حاصل شود، این قیمت، ارزش کشف شده دارایی محسوب می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم ارزان یا گران فروخته شده است. انجماد دارایی به کلیت اقتصاد ضربه زده است. مولدسازی همیشه به معنای فروش نیست و یک جعبه ابزار داریم و میتوان از ابزار‌های دیگر برای رسیدن به مولدسازی استفاده کنیم.

میدری گفت: موضوع این است که قوانین در کشور ما اجازه کشف قیمت واقعی را نمی‌دهد. مزایده مارا به قیمت درست نمی‌رساند و این ارزان فروشی به مولد شدن منجر نمی‌شود و یک توزیع درآمد غلط در جامعه صورت می‌گیرد. باید یک حرکت آرام در واگذاری داشته باشیم که شرایط کارشناسی ایجاد شود، اما دولت سعی دارد به این موضوع سرعت دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار