صدور دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان شرقی

بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۱۳ هزار دلار در ۹ ماه امسال از آذرببایجان شرقی به خارج از کشور صادر شده است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در نشست امروز این کارگروه گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی نزدیک ۱۷ درصد افزایش، اما از لحاظ ارزش یک و ۴ دهم درصد کاهش داشته است.

عظمایی معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی، صنعتی، کشاورزی را به ترتیب دارای بیشترین ارزش صادراتی استان در ۹ ماه گذشته بیان و اضافه کرد: ترکیه، عراق و ارمنستان مقاصد عمده صادراتی استان در این مدت بوده است.

وی میزان واردات استان را در این مدت ۳۷۵ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار اعلام کرد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۳ و ۳۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

در این نشست تقویم پیشنهادی نمایشگاه بین‌المللی تبریز در سال آینده بررسی و تصویب شد که بر اساس این تقویم برگزاری ۸۲ نمایشگاه در سال ۱۴۰۳ در برنامه قرار گرفته است.

کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به جایگاه و به منظور حفظ برند فرش تبریز و مشکلات موجود در زمینه تولید و صادرات و نقش این صنعت در زنجیره ارزش استان و جذب گردشگر بر توجه ویژه به برگزاری باشکوه نمایشگاه فرش دستبافت در تیرماه سال آینده در تبریز تأکید کرد.

ماهوتی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز نیز از صدور مجوز احداث، ساماندهی و مدیریت مرکز نمایشگاهی در حوزه ملی و بین‌المللی به این نمایشگاه به عنوان نخستین نمایشگاه کشور توسط وزارت صمت خبر داد.

در این جلسه رفع تعهد ارزی، نبود پایانه‌های صادراتی در استان، کمبود منابع مالی و همکاری نکردن بانک‌ها در اعطای تسهیلات و مشکلات حوزه حمل ونقل مهمترین موانع و چالش‌های صادرکنندگان استان مطرح و بر رفع مشکلات فراروی صادرات به کشور عراق به عنوان اصلی‌ترین مقصد صادراتی استان تأکید شد.

برچسب ها: صادرات ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار