بانک جهانی: اقتصاد جهانی به سمت بدترین نیم‌دهه ۳۰ سال گذشته پیش می‌رود

بانک جهانی در گزارش چشم انداز اقتصادی خود اعلام کرد که اقتصاد جهانی به سمت بدترین رشد نیم‌دهه در ۳۰ سال گذشته پیش می‌رود.

گروه بانک جهانی امروز سه شنبه در آخرین گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی خود اعلام کرد که اقتصاد جهانی به سمت بدترین رشد نیم دهه در ۳۰ سال گذشته پیش می‌رود.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد گروه بانک جهانی و معاون ارشد رئیس بانک جهانی، اظهار داشت: «بدون اصلاح مسیر اصلی، دهه ۲۰۲۰ به یک دهه که فرصت‌های آن هدر رفته تبدیل خواهد شد.» 

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) در سال ۲۰۲۴ کاهش بیشتری پیدا کند و به ۲.۴ درصد برسد، این رقم در سال گذشته ۲.۶ درصد ثبت شده بود. با این حال، در سال ۲۰۲۵، افزایش رشد جهانی پیش‌بینی می‌شود که رقم رشد آن ۲.۷ درصد باشد. 

پیش بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و چین از ۲.۵ و ۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ به ترتیب به ۱.۶ درصد و ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، در حالی که انتظار می‌رود رشد منطقه یورو از ۰.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

با این وجود، این سازمان هشدار داد که چشم انداز بسیار نامشخص است، زیرا جهان در حال حاضر با دو جنگ (غزه و اوکراین)، کاهش رشد اقتصاد در چین و گرم شدن کره زمین مواجه است. بانک جهانی خاطرنشان کرد که در صورت تشدید این دو درگیری، قیمت انرژی ممکن است افزایش یابد، که بر «فعالیت جهانی و تورم» تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار