در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

با فرزندی که محتوای غیر اخلاقی می‌بیند چگونه رفتار کنیم؟

یک روانشناس گفت: یکی از راهکار‌ها برای برخورد با نوجوانی که محتوای غیر اخلاقی می‌بیند این است که مسئله را زیاد به روی او نیاوریم و مرتباً درباره آن صحبت نکنیم.

زهرا غریب روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: گاهی پای اضطراب در میان است. خیلی از نوجوان‌ها متوجه ماهیت عکس و فیلم‌های غیراخلاقی که در اینترنت می‌بینند، نیستند. آگاهی دادن در مرحله‌ای که اعتماد نوجوان را جلب کرده‌ایم مهم است. برای او بگوییم که آیا نمی‌داند این دست محتوا‌ها اغلب غیرواقعی و اغراق‌شده هستند. آیا می‌داند که این محتوا‌ها اکثراً به خاطر تبلیغات تولید می‌شوند و به همین خاطر هیچ پشتوانه‌ای از واقعیت ندارند. در این مرحله شاید متوجه بشویم که کودک فقط کنجکاو بوده است. جایی اسمی یا تعریفی را شنیده و در اینترنت جست‌وجو کرده است و از دوستانش چیزی را می شنود و می خواهد خودش ببیند.

او در ادامه تصریح کرد: بهترین راهکار برخورد با این نوجوان آن است که اولاً این مسئله را زیاد به روی او نیاوریم و مرتباً و به‌صورت مستقیم درباره آن صحبت نکنیم. سطح آگاهی‌اش را بالا ببریم و او را نسبت به هدف و مقصود این دست محتوا‌ها در فضای مجازی آگاه کنیم. ایجاد سرگرمی، تنها نگذاشتن او در خانه و پاسخ مقتضی به سوال‌ها و دغدغه‌هایش در زمینه مسائل جنسی احتمالاً تا حد زیادی این رفتار را در او کاهش می‌دهد و از بین می‌برد.

غریب بیان کرد: اما گاهی بیماری اضطراب و وسواس شدید باعث گرایش نوجوان به سمت محتوای غیراخلاقی می‌شود. در حالت مزمن شخص به دیدن این دست محتوا‌ها اعتیاد پیدا می‌کند البته در این حالت هم از نظر روانشناسی بعید است که نوجوان به خاطر لذت جنسی به دیدن محتوای غیراخلاقی اعتیاد پیدا کند.

او گفت: در واقع بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مثل وسواس و اضطراب که به خاطر رفتار‌ها یا نوع تربیت والدین در سنین پایین‌تر به وجود آمده در سن نوجوانی به صورت این سبک از اعتیاد بروز و ظهور پیدا می‌کند. اگر متوجه این موضوع در فرزندمان شدیم باید هرچه سریع‌تر موضوع را با یک روانشناس درمیان بگذاریم. وقتی این اضطراب به عنوان یک بیماری روانی از بین برود اعتیاد او به دیدن محتوای غیراخلاقی یا هرمدل وسواس و اعتیاد دیگری از بین خواهد رفت.

تربیت ناآگاهانه منجر به ایجاد وسواس می‌شود

غریب بیان کرد: والدین نباید وجود وسواس در فرزندشان را انکار کنند. گاهی ما فکر می‌کنیم که در حال انجام یک والدگری نرمال هستیم، اما در واقع داریم زمینه‌های بروز وسواس و بیماری‌های بعد از آن را در کودک به وجود می‌آوریم. مثلاً وقتی داریم کودک را از پوشک می‌گیریم هر پنج دقیقه نظام فکری او را به هم می‌زنیم و می‌پرسیم دستشویی نداری؟ مطمئنی؟ می‌خواهی برویم دستشویی؟ حواست باشه‌ها؟ هر وقت دستشویی داشتی بگو. مراجعه کننده  سه‌ساله‌ای داشتیم که به جمع کردن جعبه‌های دستمال کاغذی و وسایلی از این دست اعتیاد داشت. خب این رفتار غیرنرمال بود و وقتی بررسی کردیم دیدیم یک کودک سه ساله به خاطر تربیت ناآگاهانه والدین به اضطراب و وسواس مبتلا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Saeed9914955154
۱۴:۲۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
تورو به ابوالفضل بزارین اینو مردم ببینن تو رو به فاطمه زهرا یکی کمکم کنه التماستون میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۶ دی ۱۴۰۲
سلام
به نظر من اگه مردم دست بچه شون سیگار بدن بهتر از گوشی موبایله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۶ دی ۱۴۰۲
دست بچه نباید گوشی با اینترنت داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۶ دی ۱۴۰۲
تربیت بچه چیزی نیست که فقط به خانواده و والدین ربط داشته باشه، باید جامعه و حکومت هم کمک کنه. خانواده ایی که سعی میکنه بچه رو درست تربیت کنه، وقتی میفرسته مدرسه ممکنه از بچه های دیگه چیزای نادرستی یاد بگیره. مثلا یه خانواده سعی میکنه بچه رو قانع بار بیاره اگر بره مدرسه ببینه باقی بچه ها مثلا گوشی گران قیمت دارن، یا لباس های آنچنانی دارن ، یا مدام تو این شبکه های اینترنتی و تلویزیونی تبلیغ زندگی پر زرق و برق میکنند، یا تبلیغ فساد و فحشا می کنند، اونم الگو میگیره. بچه ها روح پاکی دارند، سریع تاثیر می گیرند. برای همین میگم نقش حکومت هم خیلی مهم هست. چون حکومت مسئول ارائه محتوای درست به جوانان و نوجوانان هست. نه این که تا چیزی میشه تمام شبکه ها رو فیلتر می کنند.
Canada
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۶ دی ۱۴۰۲
دولت کره جنوبی که سطح خودکشی بالایی داره
برای دور کردن از سایت ها
آنها را به محیط طبیعی میبرد
و آنها را با ورزش .مثل دوچرخه‌سواری .اسب سواری و الاغ سواری مشغول میکند
باید دولت سرمایه‌گذاری برای باشگاه های ورزشی که کتابخانه هم داشته باشد
تربیت بدنی همزمان با رشد مغزی با کتاب خواندن
بعد بهشون بگویید با دیدن فیلم های مستهجن
آینده زندگی زناشویی تون را نابود میکنند
چونکه مقایسه ای میشوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۶ دی ۱۴۰۲
فضای مجازی تمام جوانان را بدبخت و بیچاره کرده
Iran (Islamic Republic of)
شاتو
۱۳:۳۶ ۱۶ دی ۱۴۰۲
غیر اخلاقیه. . . ولی با خوندن یه سطر و گفتن قبلته میشه اخلاقی :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۶ دی ۱۴۰۲
فرزندان این دوره اصلا به حرف والدین گوش نمیدن واقعا خدا به ما رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۶ دی ۱۴۰۲
چه کاری میتونیم بکنیم حرف گوش نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۶ دی ۱۴۰۲
مثل بچه آدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۶ دی ۱۴۰۲
ایا تماشا فیلم هم محتوای غیر اخلاقی حساب میشه تماشا موسیقی چطور بازی کردن با پلی استیشن چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
شرک
۲۰:۵۱ ۱۹ دی ۱۴۰۲
محتوای غیر اخلاقی مثل عکس و فیلمای چیز ...... و بعضی از اهنگ ها ولی اینکه بچه فیلم میبینه بازی میکنه اهنگ گوش میده دلیل انجام کار غیر اخلاقی نمیشه بستگی ب چیزی ک میبینه گوش میده یا بازی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۶ دی ۱۴۰۲
فقط باید دست کودک را گرفت و با خود به خیابان و کوچه و یا طبیعت برد و کم کم او را از موبایل و کامپیوتر به سمت ورزش و طبیعت سوق داد.
وقتی کودک را صبح تا شب در خانه نگه می دارید چه توقعی از کودک دارید؟ مسلما کودک کم کم به سمت مضامین نادرست کشیده می شود چون مضامین قبلی دیگر نیازهایش را مرتفع نمی کند.
چاره کار دور کردن کودک از فضای مجازی است نه با زور با تدبیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۶ دی ۱۴۰۲
اینطوری هم نسل هاش که با گوشی تبلت اینترنت هستن با شعور با فهم میشن قدرت استدلال تفکر پیدا میکنن تحقیق مطالعه یاد میگیرن ولی اون بچه ای تو طبیعت گشته مثل دام احشام میشه هر مزخرفی بهش بگی قبول میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۵:۰۳ ۱۶ دی ۱۴۰۲
در جواب ناشناس ،واقعا چند درصد بچه هایی که گوشی دستشونه تحقیق و مطالعه می‌کنند ؟؟،به عنوان یه معلم که سالهاست با بچه ها سر و کار دارم ،اتفاقا بچه هایی که بیشتر با گوشی هستن ،بی سوادتر و گستاخ تر از نسل های گذشته هستن که گوشی نداشتن و به بلوغ زودرس میرسن
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۵۲ ۱۶ دی ۱۴۰۲
راه دسترسی به اینترنت رو که از بین ببری باید آماده استفاده از فیلتر شکن و درنتیجه بروز چنین مسائلی حتی در سنین پایین باشی.

طبق مطالعه ای که در اروپا انجام شد ایمن ترین شبکه اجتماعی از لحاظ محتوا Youtube هست درحالیکه اینجا فیلتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۶ دی ۱۴۰۲
اپارات ایمن تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۶ دی ۱۴۰۲
هیچ از دوستانی بپرسید تا طقی به طوقی می خوره مدارس تعطیل می کنند میفرستند کلاس مجازی، این چیزا رو برای بچه ها باب کردند حتی دبستانی ها!!!!
آخرین اخبار