پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر دولت فراگیر و مبارزه با تروریسم

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان با تاکید بر تشکیل دولت فراگیر پایان یافت.

نشست شورای امنیت در باره افغانستان برگزار شد و شماری از کشورها در آن بر تشکیل حکومت فراگیر و‌ مبارزه قاطعانه با تروریسم از سوی طالبان تاکید کردند.

در این نشست رزا اوتانبایوا، رییس یوناما و فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل گزارش‌های‌شان در مورد افغانستان را ارایه کردند.

در نشست شورای امنیت، نمایندگان روسیه، ایران، ازبکستان، هند و چین بر ضرورت عملی‌شدن خواست‌های جهانی از جمله تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریسم و رعایت حقوق زنان به‌ویژه حق آموزش از سوی طالبان تاکید کردند.

در این نشست نماینده روسیه و ایران نسبت به حضور‌ گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش در افغانستان زیر تسلط طالبان هشدار دادند و آن را خطری برای کشورهای همسایه و منطقه عنوان کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت تلاش‌های طالبان برای مهار گروه‌های تروریستی را ناکافی خواند و نسبت به امکان نفوذ گروه‌های تروریستی به آسیای میانه هشدار داد.

در همین حال، امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در این شورا نسبت به حملات هدفمند علیه شیعیان افغانستان ابراز نگرانی کرد و‌ گفت طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر گام‌های عملی بر نداشته‌اند.

از سویی دیگر، ازبکستان نیز ضمن اشاره به کاهش کاشت خشخاش در افغانستان نسبت به افزایش تولید مواد مخدر نوع متامفتامین یا شیشه ابراز نگرانی کرد.

نماینده چین در شورای امنیت نیز گفت طالبان باید به خواست‌های جامعه جهانی تن دهند.

از سویی هم، نماینده هند بار دیگر گفت کشورش از تشکیل دولت فراگیر، مبارزه با تروریسم‌ و رفع ممنوعیت آموزش دختران حمایت می‌کند.

گفتنی است در نشست توجیهی شورای امنیت سازمان ملل متحد دو‌ مقام سازمان ملل از جمله رزا اوتانبایوا و فریدون سینیرلی اوغلو با ارایه گزارش نسبت به بحران انسانی و‌ حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار