احضار سفیر فنلاند در روسیه به دلیل همکاری نظامی هلسینکی با واشنگتن

وزارت خارجه روسیه اقدام به احضار سفیر فنلاند در مسکو به دلیل امضای توافقنامه همکاری نظامی میان هلسینکی و واشنگتن کرد.

آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ باعث شد دو کشور حوزه نوردیک شامل سوئد و فنلاند به فکر عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیافتند. سوئد گرچه هنوز در گیرودار عضویت در این ائتلاف نظامی است، اما فنلاند موفق شد به عنوان سی و یکمین عضو ناتو به این سازمان بپیونند؛ موضوعی که باعث تشدید تنش‌ها با مسکو شده است. 

به گزارش تله تریدر، وزارت خارجه روسیه امروز (سه شنبه) سفیر فنلاند در این کشور را به این وزارتخانه احضار کرد. 

براین اساس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد سفیر فنلاند در مسکو در واکنش به امضای همکای‌های نظامی میان هلسینکی و واشنگتن به وزارتخارجه احضار شد. 

زاخارووا خاطر نشان کرد: طرف روسی اقدامات نظامی سازمان ناتو در مرز‌های خود را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. این اقدامات امنیت کنفدراسیون روسیه را به مخاطره انداخته و ضرورت انجام اقدامات متقابل در برابر تصمیمات خصمانه فنلاند و متحدانش در ناتو را نشان می‌دهد. 

براساس توافق همکاری‌های امنیتی جدیدی که میان فنلاند و آمریکا روز گذشته به امضا رسید، واشنگتن توانایی بیشتری برای دسترسی به مرز‌های این کشور با روسیه را خواهد داشت، موضوعی که به طور مستقیم امنیت ملی مسکو را به مخاطره می‌اندازد. 

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان گسترش ناتو به مرز‌های روسیه را دلیل آغاز جنگ اوکراین می‌داند. با این حال، آمریکا براساس توهمات لیبرالی خود به تحریک مسکو در این زمینه ادامه داده و به امنیت ملی این کشور بی تفاوت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار