مشارکت ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل در پویش ملی سلامت

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از مشارکت بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در پویش ملی سلامت خبر داد.

دکتر محمد جعفرزاده گفت: تاکنون یک سوم جامعه هدف بالای ۱۸ سال و مادران باردار در اجرای این پویش مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: بر اساس ارزیابی اولیه انجام شده، از حدود ۳۰۰ هزار جمعیت پایش شده در استان اردبیل، ۱۱.۳ درصد مبتلا به فشار خون بالا و ۵.۱ درصد نیز مبتلا به دیابت هستند.

او شناسایی و شروع مراقبت و درمان افراد مبتلا را از جمله اهداف این پویش ملی عنوان کرد و با دعوت از مردم استان جهت مشارکت در اجرای این پویش گفت: برای اجرای این طرح ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت استان واجد شرایط هستند.

دکترجعفرزاده تصریح کرد: انتظار داریم که بیش از ۷۰ درصد جمعیت هدف در اجرای این طرح که با سلامت خود آنها ارتباط دارد، مشارکت کنند.

او همچنین اظهار کرد: در پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان ماه شروع شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت، وضعیت جسمانی و سلامت جمعیت بالای ۱۸ سال و مادران باردار استان در خصوص ۲ بیماری مهم و خطرناک دیابت و فشار خون مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: با توجه به محدودیت زمانی اجرای طرح، از همه افراد بالای ۱۸ سال استان درخواست می شود تا در اسرع وقت به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کرده و از آخرین وضعیت سلامت خود نسبت به ابتلای احتمالی به دیابت و فشار خون بالا مطمئن شوند.

دکتر جعفرزاده تاکید کرد: عوارض ابتلا به ۲ بیماری فشار خون بالا و دیابت بسیار خطرناک است و در صورت عدم شناسایی به موقع و تداوم ابتلا، فرد در مراحل پیشرفته این ۲ بیماری، دچار مشکلات جدی در سلامت خود می شود.

او بیان کرد: نیمی از افراد مبتلا به این ۲ بیماری از ابتلای خود مطلع نیستند و به همین علت آگاه‌سازی بیشتر مردم در خصوص راه‌های پیشگیری و عوارض بیماری بسیار حیاتی است و بر همین اساس، طرح پویش ملی سلامت با شعار "آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر" انتخاب شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.