۳۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان اردبیل فشار خون دارند

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: ۳۶ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان اردبیل مبتلا به درجاتی از فشار خون بالا هستند.

دکتر محمد جعفرزاده میانگین فشار خون بالا در جمعیت بالای ۱۸ سال کشور را حدود ۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس نتایج این پیمایش ملی انجام شده، میزان فشار خون جمعیت بالای ۱۸ سال در استان اردبیل چهار درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل می گوید: براساس نتایج همین پیمایش، ۶۱.۶ درصد از افراد دارای فشار خون در استان اردبیل، از فشار خون خود اطلاع داشته‌اند.

به گفته او، بدون علامت بودن بیماری فشار خون و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود و نیز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری مهمترین نکته در پیشگیری و کنترل این بیماری است.

دکتر جعفرزاده بی اطلاعی مردم از میزان فشار خون خود را یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشار خون بالا دانست و گفت: فشار خون می‌تواند به سادگی در منزل یا در مراکز بهداشتی و درمانی شناسایی و کنترل شود.

او می گوید: در دوران پاندمی کووید.۱۹، بیماران مبتلا به فشار خون بالا، با تهدید بیشتری مواجه هستند چرا که در صورت ابتلا به کرونا، دچار عوارض شدیدتری می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل وی با اشاره به نامگذاری روز ۱۷ ماه می برابر با ۲۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی فشار خون، هدف از این بسیج سالانه را ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشار خون بالا عنوان کرد و گفت: امسال، روز جهانی فشار خون تحت عنوان "با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل مطلوب آن، زندگی باکیفیت و عمر طولانی تری داشته باشید" نامگذاری شده است.

دکتر جعفرزاده خواستار توجه ویژه به ارتقای آگاهی عمومی و تشویق بیماران دارای فشار خون به اندازه‌گیری مستمر و دقیق و اطلاع از میزان فشار خون خود و دریافت درمان موثر برای کنترل مطلوب آن شد.

او با اشاره به ابتلای حدود ۱.۲ میلیارد نفر در سطح جهان به بیماری فشار خون گفت: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.