در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی بررسی شد؛

فرصت ۲ هزار میلیاردی که از دست رفت/ قصور کدام دستگاه باعث جذب نشدن اوراق شد؟

مدتی است که موضوع عدم موفقیت شورا و شهرداری بیرجند در جذب اوراق ضمانت شده بانک مرکزی مطرح می‌شود و هر کدام توپ را به میدان یکدیگر می‌اندازند.

در برنامه امروز میز خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی از سروری رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی بیرجند، علوی مدیر سرمایه گذاری شهرداری بیرجند و عبداللهی مدیر امور مالی شهرداری بیرجند دعوت شد تا بحث عدم موفقیت شورا و شهرداری در جذب اوراق ضمانت شده بانک مرکزی بررسی شود و در نهایت مشخص شود که چه چیزی باعث جذب نشدن این اعتبار شده است.

ماجرا از این قرار است که بانک مرکزی به شهرداری هر کلان شهر، مجوز ۲ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه را با ضمانت خودش برای تأمین مالی طرح عمرانی یا زیرساختی داده بود منوط به اینکه شهرداری‌ها طرح ارائه دهند و بعد از ۵ سال این مبالغ را با سود ۲۷ درصد پرداخت کنند.

گویا شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند طرح‌های مورد نظر را در موعد مقرر ارائه ندادند و فرصت اوراق دو هزار میلیارد تومانی برای تأمین مالی طرح‌ها را از دست دادند.

مسئولان شهرداری می‌گویند طرح اولیه را برای تصویب به شورای شهر داده اند و شورا هم می‌گوید شهرداری باید طرح را به دلیل اهمیت موضوع به صورت دوفوریتی ارائه می‌کرد که نشد.

علوی مدیر سرمایه گذاری شهرداری بیرجند در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: مبلغ اوراق مشارکت، برنامه ریزی ۲ هزار میلیارد تومان بود که در ابتدا در اوایل خرداد امسال به مشهد رفت و به ما پیشنهاد شد که طرحی کلی در یک زمین تجاری در حد ۲ یا ۳ برگ آماده و فوراً برای بررسی به تهران ارسال کنیم.

او افزود: طرح اولیه ظرف ۶ روز آماده و ارسال شد که مربوط به طرح زمینی تجاری و دو نبش در بلوار صنعت و معدن با ۱۲ هزار مترمربع مساحت بود و این طرح تا انتهای خرداد باید در شورا مصوب می‌شد، طبق روال می‌بایست ۱۵ روز در شورا و ۱۵ روز در استانداری و ۱۵ روز در تهران می‌بود که نهایتاً در ۱۶ خرداد طرح به شورا رفت و در ۲۸ تیر نامه‌ای برایمان آمد که در آن خواسته بودند که تغییرات را در طرح اجرا کنیم، اما توجه به اینکه تا ۳۱ تیر بیشتر مهلت نداشتیم فرصت سوزی شد و نتوانستیم اشکالات را در این بازه زمانی رفع کنیم.

علوی بیان کرد: ۱۵ خرداد تا پایان تیر ۴۵ روز فرصت بود که مصوبه را گرفته و به استانداری بفرستیم تا کار‌های آن انجام شود و در نامه به حساسیت زمانی نیز اشاره کرده بودیم، اما باز هم نامه نهایی در ۲۸ تیر به ما رسید که در آن هم تقاضای اصلاح طرح داشتند.

مدیر سرمایه گذاری شهرداری بیرجند ادامه داد: بحث اوراق مشارکت، تجربه اول ما بوده و طرح‌های شهرداری معمولاً در ابتدا دو فوریتی ارسال نمی‌شود؛ در مرحله اول تمام مشخصات زمین تجاری ضوابط ساخت هزینه درآمد پول پروانه پول فروش و سایر موارد در نامه اول مشخص بود و انتظار ما این بود که از فرصت سوزی جلوگیری شود و نامه‌ها زودتر به ما ارسال شود.

طرح اولیه شهرداری ناقص بود

سروری رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی بیرجند در ادامه برنامه میز خبر گفت: به طور کل مبلغ اوراق مشارکت دو هزار میلیارد تومان نیست؛ بلکه این مبلغ سقف اوراق است یعنی وقتی طرح تعریف می‌شود به شورای استانداری ارسال و تهران مبلغ در نظر گرفته شده برای این طرح را مشخص می‌کند که چقدر باید به آن تعلق بگیرد و این طرح روی دو هزار میلیارد تومان بسته شد و از دید کمیسیون طرح اولیه ناقص بود.

او افزود: مدتی جلسات شورا تشکیل نمی‌شد و باید کسانی که در آن مقطع ترک جلسه می‌کردند توضیح بدهند که برای چه جلسات صحن شورا تشکیل نشد؟ به عبارت ساده‌تر برای به نتیجه رساندن این موضوع دیر شد.

سروری بیان کرد: روزی که کمیسیون تلفیق در شورا تشکیل شد گفتیم که می‌بایست به موازات اینکه از تهران مسئله دارد پیگیری می‌شود کار را باید انجام بدهید و طرح‌هایی که به درد مردم می‌خورد باید پیگیری بیشتری شود و شرایط می‌طلبد برخی از طرح‌ها دو فورتی ارسال شود تا ما مجبور شویم که آن را به صحن شورا برده و در رأی گیری اگر دو سوم افراد طرح را قبول کنند باعث می‌شود که طرح در همان جا و با سرعت بیشتری بررسی شود.


بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی بیرجند ادامه داد: تعلل از هر سمتی قابل قبول نیست، اما چون این موضوع برای اولین بار در شهر بیرجند می‌افتاد و شاید تجربه‌ای در این مورد وجود نداشت از دست رفت؛ انتظار ما این بود که وقتی تجربه‌ای در این مورد نبود حساسیت‌ها بیشتر شود و می‌توان گفت که شورا در این موضوع مقصر نیست و یک تجربه‌ای برایمان شد که هم شورا و هم شهرداری حساسیت بیشتری در موارد این چنینی داشته باشند.

تنظیم نامه‌های دو فوریتی در شهرداری باب نیست

عبداللهی مدیر امور مالی شهرداری بیرجند نیز گفت: در شهرداری باب نیست که ابتدا نامه‌ها را دو فوریتی ارسال کنیم و در ابتدا طرح اولیه ارسال و در صورت تعلل، نامه دو فوریتی پیوست آن ارسال می‌شود.

او افزود: به طور مثال امسال جواب برخی نامه‌ها دیر ارسال می‌شد پیرو نامه‌های قبلی مانند نامه دو فوریتی می‌زدیم.

ساخت پارک آبی و شهربازی در بیرجند به کجا رسید؟

سروری رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی بیرجند گفت: در خصوص پارک آبی و شهربازی، ما در بودجه ۱۴۰۲ طرح را مصوب کردیم و بودجه‌ای که شهرداری برای شورا فرستاد را تأیید کردیم و باید کار ساخت شروع می‌شد.

او افزود: قبل از اینکه طرح به شورا بیاید می‌بایست بررسی کامل طرح انجام می‌شد و ایراد ما به طرح نیست بلکه به تعلل در شروع عملیات ساخت آن است.

سروری بیان کرد: برای شروع طرح ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفتند، ولی شهرداری در اصلاحیه بودجه ۳۰ میلیارد تومان کم کرد که بعد از ۷ ماه به ۱۰ میلیارد تومان رساند و در طول این ماه‌ها کاری انجام نشد و می‌گویند مطالعات نهایی برای به نتیجه رساندن این طرح ندارند.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی بیرجند ادامه داد: گلایه ما این است که اگر طرح مطالعات درستی ندارد چرا پیشنهاد بودجه‌ای می‌دهند و یا آن را مطرح می‌کنند.

عبداللهی مدیر امور مالی شهرداری بیرجند در این زمینه گفت: زمانی که بودجه لازم برای این طرح را می‌بستیم شهردار تأکید زیادی داشتند که مبلغ بالابی برای آن در نظر بگیریم و تا حد امکان مراحل ساخت آن را تا پایان دوره شهردار به مرحله قابل قبولی برسانیم.

او افزود: حتی در ابتدا ما مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان را برای این طرح در نظر گرفتیم که گفتند ۶۰ درصد آن را اعلام کنید و در نهایت ما ۴۰ میلیارد را برای این طرح دیدیم.

عبداللهی بیان کرد: این مبلغ برای کل طرح نیست بلکه آن را برای مرحله اولیه شروع ساخت پارک آبی و شهربازی در نظر گرفتیم و طرح را به صورت مرحله به مرحله طراحی کردیم.

مدیر امور مالی شهرداری بیرجند ادامه داد: مطالعات اصل طرح و مطالعات اجرا فرق دارد و برای بحث اجرایی طرح، مهندس مشاور می‌گیریم و هم اکنون مشاور در حال کار است.

برچسب ها: شهرداری ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.